This proposal has been accepted
Suunnitelma etenee äänestykseen ja sille on laadittu kustannusarvio 100 000€.
Arviossa on huomioitu: Osa-aikainen koordinaattori/tiedottaja 20 000 €. Roskatalkoot 20:llä alueella (20 kirjastoa), talkoojärjestelut kuljetuksineen ja jätemaksuineen 20 000 €, varusteet 10 000 € (pihdit, jätesäkit, hanskat yms). Kiitosjuhlat 50 000 €.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Proposals
Scope
Summary
Järjestetään koko stadin kattavat muodikkaat roskienkeräämistalkoot. Rakennetaan asennekasvatuskampanja joka huipentuu yhteiseen tapahtumapäivään. Houkutellaan nuoriso mukaan järjestämään hieno kampanjapäivä. Kysytään nuorilta miten he toteuttaisivat kampanjan. Tuodaan vähän seksikkyyttä talkoisiin ja ympäristöstä välittämiseen. Lopuksi kaupunki järjestää isot bileet osallistujille.
Location on the map
Kaikki kaupunginosat
Target group
Kaikki ympäristöstä välittävät ihmiset, tehdään osallistumisesta helppoa ja hauskaa. Houkutellaan uusia ihmisiä mukaan.
Omasta ympäristöstä välittäminen on jo muoti-ilmiö ja roskien keruu on jo osalle tärkeä osa vapaa-aikaa. Plogging roskienkeruujuoksu, koko kaupungin kattava siivouspäivä ja asukasyhteistyö oman kaupunginosan viihtyisyyden parantamiseksi on suosittua. Kaupunki auttaisi siivouksesta kiinnostuneita ja ideoisi koko kaupungin kattavan kivan kampanjan, joka pureutuisi asenteisiin.
Objectives
Esimerkkiprojektina hienosta kampanjapäivästä mainitsen Siivouspäivä ja siivouspäivän plogging roskajuoksun. https://siivouspaiva.com/plogging/plogging-roskajuoksu
Tavoitteena voisi olla järjestää kampanja uudestaan entistä isompana. Osallistujilta voi kysyä lisää ideoita hienoon toteutukseen.
Key actions on which funds will be spend
Valitaan projektityöntekijä hoitamaan kampanjaa. Hän kartoittaa mukaan tulevat kumppanit, mahdollisesti Siivouspäivä.com
Hankitaan ploggingvälineet (pihtejä ja roskapusseja), joita voisi lainata kirjastoista.
Palkataan sopiva tubettaja ja nuorison suosikkeja mukaan tiedottamiseen.
Asennekampanja aloitetaan muodikkaista vaikuttajista, esim. plogging juoksijoista. Käytetään tiedottamiseen sosiaalisen median palveluita (IG, FB).
Järjestetään tapahtumapäivä yhdessä nuorten kanssa. Valitaan tapahtumapäivän artisti/ artistit, paikka, esiintymislava, esiintymistekniikka, roudarit, turvamiehet. Mitä hienompi, sen parempi, mutta voidaan aloittaa pienemmistäkin bileistä. Rahaa tarvitaan esiintyjiin, tekniikkaan ja tarjoiluun.
The people and communities participating in the execution
Kirjastot voisivat ottavat valikoimiinsa ploggingvälineet, ne lainataan kirjastosta kirjastokortilla.
Kaupunkiympäristön toimiala?
Kaupunginosayhdistykset, muut yhdistykset, koulut, päiväkodit vapaaehtoiset.
Mukaan kutsutaan esimerkiksi geokätköilijät, jotka kuulemma järjestävät metsissä roskienkeruutalkoita.
Etsitään lisää osallistujia esim. venekerhot, soutajat, urheiluseurat, puistokummit, purokummit, ym.
Promotaan Siisti Stadi -kampanjaa ja tehdään siitä vielä hienompi.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Comment details
You are seeing a single comment
View all comments
Helsingin kaupunkiympäristö (aiemmin rakennusvirasto) on tukenut asukkaiden järjestämiä siivoustalkoita jo 35 vuoden ajan lainaamalla yleisillä alueilla järjestettäviin siivoustalkoisiin siivousvälineitä ja viemällä kerätyn roskan pois. Talkoiden järjestämiseksi on kannustettu joka vuotisella talkootiedotteella, joka löytyy sivulta https://hyvakasvaa.fi/tapahtuma/kevatsiivoustalkoot-2019/?instance_id=4879. Näitä roskaamisen ehkäisyyn tähtääviä kampanjaehdotuksia on monia muitakin eri alueilla, ne kannattaisi koota yhdeksi ja ehdottaa hankekoordinaattorin palkkaamista suunnittelemaan, miten kampanja kannattaa toteuttaa. Yleensä asennekampanjat kestävät vuosia ja niiden budjetti on miljoonia euroja, mutta ehkä osallistuvan budjetin puitteissa voidaan toteuttaa jokin pienempi ja lyhytkestoisempi, tempausluontoinen kampanja.
Armi Koskela
Vapaaehtoistyön koordinaattori
Kaupunkiympäristö, ylläpitopalvelut
Loading comments ...