Dredging Vartiokylänlahti and Broända brook
Information
Reference
District old
Theme
Publish time
Budget
Year of voting
Votes
Responsible party
Phases
-
Preparation
-
Planning
-
Implementation
-
Completed
Average progress on all projects 96.5 %.
Project
Continuing the restoration of Broända Brook that was started, and fixing the flooding problem of the Vartiokylä-side bank by dredging the bottom of the bay and cutting reeds.
Näin kaupunki toteuttaa ehdotuksen
Ehdotuksessa oli esitetty, että Vartiokylän puoleisen rantareitin tulvaongelmaa korjataan ruoppaamisen yhteydessä. Tämän hankkeen puitteessa emme pysty koko rantareittiä korottamaan, mutta tulemme laatimaan suunnitelman Vartiokylänlahden ulkoilureitin korottamisesta noin puolella metrillä välillä Varjakankuja ja Uiskotie. Tarkka korotuksen suuruus selviää suunnittelun aikana. Korotuksella parannetaan reitin käytettävyyttä, sillä nykytilanteessa merivesi nousee usein ulkoilureitille erityisesti tällä osuudella, joka on eniten painunut kohta ulkoilureitistä.
Ehdotuksessa esitettyä Vartiokylänlahden pohjukan ruoppausta
tai niittoa emme pysty toteuttamaan, sillä alueella on arvokkaita
kasvillisuuskohteita ja monipuolista eläimistöä, joiden elinolosuhteita nämä toimenpiteet saattaisivat heikentää. Helsingin luonnon monimuotoisuudenturvaamisen toimintaohjelmassa (LUMO) on myös yhtenä toimenpiteenä säilyttää luonnonrantoja ja antaa luontaisen kasvillisuuden kehittyä myös rakennetuilla ranta-alueilla.
Ehdotuksen alkuperäinen kuvaus
Ehdotan Broändan puron aloitettua kunnostamista jatkettavan lahden pohjukan ruoppaamisella ja kaislikon niittämisellä. Näin parannetaan veden virtausta, vähennetään jatkuvan liejuuntumisen mataloittava vaikutus ja saadaaan palautettua soistumisen sijaan merinäkymät.
Ruoppaamisen yhteydessä voitaisiin korjata Vartiokylän puoleisen rannan tulvaongelma, joka estää osan vuodesta kävelyreitin käytön. Asiaa koskeva suunnitelma on jo kustannusarvioitu (Rantareitti Meripellontieltä Kallvikintielle) Sen kaltaista korkeata vallia kuin Vuosaaren puolelle on rakennettu välttäisin ja säilyttäisin alueen korkeuden mahdollisimman luonnonmukaisena. . Pohjukan tervalepikkoon ei pidä kajota, jotta alue säilyy luontoarvojensa puolesta ennallaan ja rakentamattomana pesivien eläinten suojapaikkana. . (Vartiokylänlahden suunnitteluperiaatteet)
Kehitysajatuksenani on, että koko Vuosaaren sillan pohjoispuolen Vartiokylänlahti palautetaan mahdollisimman luonnontilaiseksi ja keskitetään alueen venelaiturit ja varastoalueet sillan etelän puoleiselle satama-alueelle ja luovutaan Puotilanrannan veden päälle rakentamisesta. Vapautuvat alueet ennallistetaan ja vesialueet ruopataan, palautetaan avoimet pitkät merinäkymät. Vältetään kaikenlaista rannan nakertamista erilaisiin aktiviteetteihin lahden kummallakin puolella keskittämällä virkistystoiminnat jo olemassaoleviin kohteisiin Puotilan ja Rastilan uimarantojen yhteyteen, jolloin myös asukasmäärän lisääntymisen seurauksena syntyvä liikennevirta ohjautuu merkityille parkkipaikoille ja mielivaltaiset pysäköinnit estyvät.
Omavartion kommettia lainaten, kunnat yleensä pitävät kunnia-asiana, etteivät järvien rannat rehevöidy ja kasva umpeen. Tämä tulisi estää myös Vartiokylänlahdella.
Mitään urbaania rantabulevardia lahdelle ei pidä synnyttää vaan viihtyisä merellinen keidas rauhoittumiseen ja ulkoiluun palvelemaan luontoa arvostavia kansalaisia.
Kustannuksista kts. taustatiedot.
Liitteitä ja kuvia.
Timeline
-
1May - Nov 2022
Selvitys mahdollisista toimenpiteistä
-
2Nov 2023 - Feb 2024
Suunnittelu
-
3Jun - Dec 2024
Rakentaminen (alustava aikaikkuna)
-
4Sep - Oct 2024
Rakentaminen
Plans
Asemapiirustus (pdf, 4.07 MB)
0 comments
Loading comments ...
Add your comment
Sign in with your account to add your comment.
Loading comments ...