Final budget estimate: €110,000

Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Saaret saavutettaviksi kutsuvenepalvelun avulla
Merellisessä Helsingissä on upea saaristo aivan kaupungin tuntumassa, mutta kuinka sinne pääsee? Säännöllisen veneliikenteen järjestäminen kannattavasti saariin, joissa on vähän tai ei lainkaan pysyvää asutusta, lienee hankalaa, mutta digitaalisen alustan avulla voidaan toimia joustavammin. Kutsuvenepalvelu helpottaisi helsinkiläisiä ja turisteja, kun he haluavat nauttia merestä ja sen saarista. Ekologisesti saarivierailu sujuisi esimerkiksi Callboatsin aurinkovoimalla kulkevalla katamaraanilla.
Ehdotan, että Helsinkiin järjestetään joustavaan liikennöintiin sopivat kutsuvenepalvelualueet rakenteineen sekä kilpailutetaan ja tuetaan alkuun niillä toimiva liikennöitsijä. Toiminnan voi aloittaa Itä-Helsingin saaristossa, jossa on runsaasti virkistyskohteita ja paljon asukkaita rannikon läheisyydessä. Kokemusten karttuessa toiminnan voi ulottaa koko Helsingin edustalle.
Itä-Helsingissä palveluun sopivia saaria on useita, joista virkistysalueina kaupunki kehittää Malkasaarta, Villaluotoja, Kotiluotoa ja Vartiosaarta. Lisäksi Itä-Helsingissä on rajoitetussa käytössä olevia saaria, joihin pääsyä kutsuvenepalvelu helpottaisi. Näitä saaria ovat esimerkiksi Villinki, Iso Leikosaari, Iso Iiluoto ja Satamasaari.
Osassa saarista on jo jonkinlainen rantautumiseen sopiva laituri, tulenteko- ja leirintäpaikkoja sekä WC, osaan ne pitää rakentaa. Mantereella tarvitaan aluksen laituripaikka sähköineen.
Mantereella itäisiin saariin kuljettavan kutsuveneen kyytiin voisi hypätä seuraavilta paikoilta, joihin on sujuva joukkoliikenneyhteys:
Laajasalon Reposalmi (Bussi 89)
Jollaksen Puuskaniemi (Bussi 85, autopaikoitus)
Puotila tai Vuosaaren Rastila (Metroyhteys, leirintäalue)
Roihuvuoren Strömsin venesatama (Bussit 83, 82, 80)
Myöhemmin kutsuvenepalvelun laajentamiseen sopivia muita Helsingin edustan alueita ovat Kruunuvuorenselän saariryväs ja sen välittömässä läheisyydessä Kulosaaren kartano ja Kivinokka, myös Lammassaari ja Kuusiluoto. (Ks. Liitteet päätöksenteon tueksi.)
Ideas attached to this proposal
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Comment details
You are seeing a single comment
You can check the rest of the comments here.
Kyllä, ajatukseni on, että kutsuvenepalvelu toimisi aikanaan koko Helsingin alueella. Jostain on kuitenkin aloitettava. Oma stadi -rahoitusmalli laittaa ehdotukselleni rajoja vastaan, mutta ajatukseni on toki liitettävissä kaupungin strategiaan ja rahoitettavissa muita reittejä käyttäen.
Ehdotukseni on yksityiskohtaisempi idän suunnalla, koska siellä on enemmän pieniä saaria ja valmiita palveluja sekä vähemmän isoja laivoja kulkureitillä kuin lännessä. Länsisuunnan olen maininnun liitteessä, jota vasta luonnostelen. Siinä länsi on tällä hetkellä mainittu näin: "Lauttasaarenselkä ja Seurasaarenselkä Ruoholahdesta, Lauttasaaresta, Jätkäsaaresta, Hernesaaresta, Kaivopuistosta:
Pihlajasaari
Lapinlahti
Seurasaari
Mustasaari (seurakunta)
Koivusaari
Meriteitse rannan pysähdyspaikoista toiseen (Lauttasaaresta Kaivopuistoon ja takaisin jne.)"
Onko teillä länttä paremmin tuntevilla korjausehdotuksia? Minä en tunne esimerkiksi laituritilannetta sillä suunnalla ollenkaan. Missä niitä on jo?
Loading comments ...