Final budget estimate: €110,000

Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Saaret saavutettaviksi kutsuvenepalvelun avulla
Merellisessä Helsingissä on upea saaristo aivan kaupungin tuntumassa, mutta kuinka sinne pääsee? Säännöllisen veneliikenteen järjestäminen kannattavasti saariin, joissa on vähän tai ei lainkaan pysyvää asutusta, lienee hankalaa, mutta digitaalisen alustan avulla voidaan toimia joustavammin. Kutsuvenepalvelu helpottaisi helsinkiläisiä ja turisteja, kun he haluavat nauttia merestä ja sen saarista. Ekologisesti saarivierailu sujuisi esimerkiksi Callboatsin aurinkovoimalla kulkevalla katamaraanilla.
Ehdotan, että Helsinkiin järjestetään joustavaan liikennöintiin sopivat kutsuvenepalvelualueet rakenteineen sekä kilpailutetaan ja tuetaan alkuun niillä toimiva liikennöitsijä. Toiminnan voi aloittaa Itä-Helsingin saaristossa, jossa on runsaasti virkistyskohteita ja paljon asukkaita rannikon läheisyydessä. Kokemusten karttuessa toiminnan voi ulottaa koko Helsingin edustalle.
Itä-Helsingissä palveluun sopivia saaria on useita, joista virkistysalueina kaupunki kehittää Malkasaarta, Villaluotoja, Kotiluotoa ja Vartiosaarta. Lisäksi Itä-Helsingissä on rajoitetussa käytössä olevia saaria, joihin pääsyä kutsuvenepalvelu helpottaisi. Näitä saaria ovat esimerkiksi Villinki, Iso Leikosaari, Iso Iiluoto ja Satamasaari.
Osassa saarista on jo jonkinlainen rantautumiseen sopiva laituri, tulenteko- ja leirintäpaikkoja sekä WC, osaan ne pitää rakentaa. Mantereella tarvitaan aluksen laituripaikka sähköineen.
Mantereella itäisiin saariin kuljettavan kutsuveneen kyytiin voisi hypätä seuraavilta paikoilta, joihin on sujuva joukkoliikenneyhteys:
Laajasalon Reposalmi (Bussi 89)
Jollaksen Puuskaniemi (Bussi 85, autopaikoitus)
Puotila tai Vuosaaren Rastila (Metroyhteys, leirintäalue)
Roihuvuoren Strömsin venesatama (Bussit 83, 82, 80)
Myöhemmin kutsuvenepalvelun laajentamiseen sopivia muita Helsingin edustan alueita ovat Kruunuvuorenselän saariryväs ja sen välittömässä läheisyydessä Kulosaaren kartano ja Kivinokka, myös Lammassaari ja Kuusiluoto. (Ks. Liitteet päätöksenteon tueksi.)
Ideas attached to this proposal
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
19 comments
Conversation with Varpu Tavaststjerna
Erinomainen ja hyvin perusteltu esitys. Kyytiin pitäisi kuitenkin päästä hyppäämään myös Kaunissaaren lautan laiturista Kallahdesta.
Kiitos kommentistasi. Kallahti lisätty tekstiin.
Conversation with Elianne Rehn
Loistava ehdotus. Pysäkki myös Katajanokalle esitykseen toivotaan lisättävän.
Kiitos kommentistasi. Muokkasin tekstiä, jotta mahtui maininta myös Katajanokasta. Sallittu merkkimäärä on käytössä kutakuinkin kokonaan. Jos tulee lisää kommentteja, otan ne talteen ja ujutan tekeillä olevaan liitteeseen tai lopulliseen, syksyllä äänestykseen tulevaan tekstiin, virkamiesten kanssa käytävään jatkokeskusteluun ainakin.
Conversation with VM
Sain sähköpostina kaakon stadiluotsilta linkin Helsinkin merelliseen strateriaan. Olen seurannut sen syntyvaiheita ja lukenut valmiin tekstin, asia on minulle hyvinkin tuttu. Siksi toiminkin (huvilakulttuurin säilyttäminen, retkeilyn edistäminen, melonnan ja veneilyn infrastruktuurin parantaminen, luonnonsuojelu...). https://www.hel.fi/static/kanslia/elo/merellinen-strategia-2030.pdf
KORJAUS: koillisen alueen stadiluotsilta
Conversation with Peter Lindblad
Hei, mainio ehdotus, mutta lisäisin tähän myös Lauttasaaren ja Jätkäsaaren, Kaivopuiston ja mahdollisesti myöhemmin Hernesaaren. Tässä on hyviä mahdollisuuksia saada ihmisiä liikkumaan Pihlajasaareen tai vaikka meriteitse Lauttasaaresta Kaivopuistoon ja takaisin.
Kiitos. Lisään mainitsemasi paikat liitteeseen, jonka laadin kun saan siihen asiantuntijoilta odottamiani faktoja. Läntisillä rannoilla on kuulemani mukaan havaittu laiturien puute. Olen toiveikas sen suhteen, että niitä tulee sinnekin. Omastadi-ehdotukseen ei voi liittää kovin montaa laituria, sillä ne ovat niin kalliit, etteivät mahdu sallittuun budjettiin. Merellisen Helsingin strategiassa laiturin hinta-arvio on 200 000 - 500 000 e / laituri.
Conversation with Sirkku Päivärinne
Kannatan sitä että myös Lauttasaari pääsisi mukaan
Kyllä, ajatukseni on, että kutsuvenepalvelu toimisi aikanaan koko Helsingin alueella. Jostain on kuitenkin aloitettava. Oma stadi -rahoitusmalli laittaa ehdotukselleni rajoja vastaan, mutta ajatukseni on toki liitettävissä kaupungin strategiaan ja rahoitettavissa muita reittejä käyttäen.
Ehdotukseni on yksityiskohtaisempi idän suunnalla, koska siellä on enemmän pieniä saaria ja valmiita palveluja sekä vähemmän isoja laivoja kulkureitillä kuin lännessä. Länsisuunnan olen maininnun liitteessä, jota vasta luonnostelen. Siinä länsi on tällä hetkellä mainittu näin: "Lauttasaarenselkä ja Seurasaarenselkä Ruoholahdesta, Lauttasaaresta, Jätkäsaaresta, Hernesaaresta, Kaivopuistosta:
Pihlajasaari
Lapinlahti
Seurasaari
Mustasaari (seurakunta)
Koivusaari
Meriteitse rannan pysähdyspaikoista toiseen (Lauttasaaresta Kaivopuistoon ja takaisin jne.)"
Onko teillä länttä paremmin tuntevilla korjausehdotuksia? Minä en tunne esimerkiksi laituritilannetta sillä suunnalla ollenkaan. Missä niitä on jo?
Conversation with Hanna
Hieno idea. Sopisi mielestäni erityisesti itäisiin saariin, jonne ei ole muuten reittiliikennettä. Toimisiko Call Boat ilman kuljettajaa, olisiko se mahdollista pidemmilläkin reiteillä, ainakin Vartiosaari Reposalmi välillähän liikennöinnin oli tarkoitus olla ilman kuskia, mutta se onkin vain 150m. Call Boat oli myös varsin kiikkerä aallokossa, tämän huomasin viime kesänä tuolla 150 metrin matkalla kun jouduimme toisen veneen laineesiin. Mietin miten se käyttäytyy avoimemmilla vesillä huonommassa säässä. Olisi myös kiva jos hinta pysyisi suunnilleen yhtä edullisena kuin tuo Vartiosaari väli, mutta onko se realistista. Helsingissä on jo venetakseja mutta ne ovat todella kalliita.
Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista liikennettä ilman miehistöä, vaikka aluksella on siihen valmius. Reposalmessa automaattia ei voi käyttää senkään vuoksi, että salmessa on vilkkaasti liikennöity veneväylä. Jos luet ehdotukseni liitteen, esitän tehtävään aallokossa paremmin selviävää isompaa alusta kuin Reposalmessa liikennöinyt, eivätkä Itä-Helsingin reitit ulottuisi Villingin eteläisiin aaltoihin. Tosin katamariini on vakaa alus, vaikka aallot sitä heiluttaisivat. Lopulta alustyyppi määräytyy sen mukaan, kuka liikennöitsijä tehtävään tarttuu, jos kukaan.
Hei!
Kaupungin asiantuntijat ovat maaliskuun aikana kommentoineet ehdotuksia OmaStadi-sivustolla ja ehdotuksia viimeistellään yhdessä kaupungin asiantuntijoiden kanssa myös teemaraksa-verkkotyöpajoissa. Kaikkia ehdotuksia ei käsitellä teemaraksoilla, sillä osa valmistuu OmaStadi-sivustolla yhteiskehittämällä ja keskustelemalla.
Ehdotuksesi teemaraksa on to 22.4.2021 klo 17.30-19.30.
Voit saada ilmoittautumisajan jälkeen kaupungin asiantuntijalta ehdotuksesi kommenttikenttään viestin, että ehdotuksesi on tällaisenaan valmis ja siirtyy seuraavaksi kustannuslaskentaan. Tällöin peruutamme automaattisesti ilmoittautumisesi teemaraksalle, jos olet jo ehtinyt ilmoittautua. Sinun ei tarvitse erikseen peruuttaa ilmoittautumistasi.
Ilmoittaudu teemaraksalle 5.4.2021 mennessä. Linkki:
https://response.questback.com/helsinginkaupunki/qtgzxdj0vf
Ystävällisin terveisin,
Anni Salla, OmaStadi-tiimi
Conversation with Lotta Jäättelä
Hei,
OmaStadiin on jätetty myös toinen Helsingin yhteinen ehdotus, joka koskee kutsuvenepalvelua ja saarten saavutettavuutta. Nämä kaksi ehdotusta tulisi yhdistää, sillä ehdotukset kohdentuvat samalle alueelle ja koskevat samaa palvelua. Käytännössä ehdotusten yhdistäminen tapahtuu siten, että toista ehdotusta täydennetään, minkä jälkeen toinen ehdotus poistetaan.
Tässä linkki toiseen ehdotukseen: Saaristoon telttailemaan?filter%5Bsearch_text%5D=saaret&filter%5Bsection%5D%5B192%5D%5Bscope_id%5D=&filter%5Bsection%5D%5B194%5D%5Bcategory_id%5D=&order=recent&utf8=%E2%9C%93
Jos ehdotusten yhdistämisestä on mitä tahansa kysyttävää, minuun voi olla yhteydessä!
Ystävällisin terveisin,
Lotta Jäättelä
Stadiluotsi, koillinen suurpiiri
lotta.jaattela@hel.fi
Hei!
Toisen ehdotuksen tekijä on siirtänyt ehdotuksensa itäisen suurpiirin alueelle. Näin ollen yhdistämistä ei tarvitse tehdä vaan voitte viimeistellä ehdotukset erillisinä kokonaisuuksina.
Ystävällisin terveisin,
Lotta Jäättelä
Stadiluotsi, koillinen suurpiiri
lotta.jaattela@hel.fi
Hei,
Huomaattehan myös, että ehdotusten yhteiskehittäminen jatkuu täällä verkkoalustalla 21.5. asti. Tänä aikana toimialojen asiantuntijat kommentoivat ehdotuksia ja tarpeen tullen pyytävät tarkennuksia, jotta ehdotukset ovat valmiita kustannuslaskettavaksi ja myöhemmin loppuvuodesta asukkaiden äänestettäväksi.
Muokkaa ehdotusta asiantuntijoiden kommenttien mukaan määräaikaan 21.5. mennessä!
Jos osallistuit verkkotyöpajoina toteutetuille teemaraksoille kahden edellisen viikon aikana, niin muistathan myös muokata ehdotustasi työpajoilla esitettyjen asiantuntijoiden kommenttien mukaisesti. Kun ehdotus on valmis niin toimialan asiantuntija kuittaa sen kommentoimalla ”valmis kustannuslaskettavaksi”.
Otsikko ja ehdotusteksti näkyvät äänestysvaiheessa. Tässä vaiheessa kannattaakin myös ne muotoilla mahdollisimman kuvaaviksi ja houkutteleviksi.
Mukavaa vapun odotusta!
Ystävällisin terveisin,
Lotta Jäättelä
Stadiluotsi, koillinen suurpiiri
lotta.jaattela@hel.fi
Kiitos hienosta ideasta! Ehdotus voi mennä nyt jatkoon kustannusarvioitavaksi. Kustannusarvioinnissa kaupungin asiantuntijat arvioivat ehdotuksen toteutuskulut. Ehdotuksia voi toteuttaa kahden vuoden määräaikaisina projekteina. Mikäli tämä ehdotus menee äänestyksessä läpi, tarkennetaan vielä ne Idän saaret, joihin kutsuvenepalvelu sopisi operoimaan.
Ystävällisesti, Inari Penttilä, Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liikenteen toimija ilmoitti, että komponenttien saatavuusongelma on viivästyttänyt veneiden valmistumista. Toinen vene saadaan kyllä vesille ennen juhannusta mutta myös testeihin on varattava aikaa eli liikennettä ei päästäisi aloittamaan heti juhannuksen jälkeen. Tämän kesän liikennöintiaika jäisi hyvin lyhyeksi eli Omastadi hankkeen aloitus siirtyy ensi vuoteen 2023.Tässä voisi olla mielenkiintoista kilpailuttaa sopimus kahdelle eri palveluntarjoajalle. Toinen tarjoaisi palvelua sähköveneellä ja toinen perinteisellä kalustolla, silloin perinteisellä moottoriveneellä voisi hoitaa liikenteen pitemmillä matkoilla ja sähköveneellä lyhyemmät matkat. Kilpailutuksella ei voitaisi sitoa tarkkoja kohteita tai reittejä, vaan ne sovittaisiin joka kaudelle erikseen ja saataisiin tällä tavoin todennäköisesti enemmän saaria saavutettaviksi sopimuskauden aikana.
Add your comment
Sign in with your account or sign up to add your comment.
Loading comments ...