Changes at "Vartiosaaren aurinkosähkölautta"
Compare view mode:
Title
- +Vartiosaaren aurinkosähkölautta
State
- +open
Summary
- +Nopeasti toteutettava, kohtuuhintainen, ympäristöystävällinen ja esteetön ratkaisu helpottamaan Vartiosaareen pääsyä noin 12 henkeä kerrallaan kuljettavalla aurinkosähkökäyttöisellä lautalla, joka avaa Vartiosaaren uudella tavalla koko kaakkoisen piirin ja muiden helsinkiläisten lähivirkistysalueeksi.
Location on the map
- +Reposalmi
Target group
- +Vartiosaaren ja sen lähialueiden asukkaat, Vartiosaaren viljelypalstojen ja kesähuviloiden käyttäjät, muut kaupungin asukkaat sekä kaupungissa vierailevat matkailijat. Suunnittelussa otetaan huomioon myös esteettömyys ja lastenvaunujen kuljetusmahdollisuus.
- +Suunnitelman toteutuksessa halutaan osallistaa myös paikallisia nuoria, joille tarvittavan veneenkuljettajan pätevyyden omaavat kokeneemmat veneenkuljettajat voivat opettaa tarpeellisia veneenkäsittely- ja muita merenkulkutaitoja.
Objectives
- +Helpottaa Vartiosaareen pääsyä, jotta yhä useammat voivat tutustua sen ainutlaatuiseen luontoon ja rikkaaseen historiaan. Saaren virkistysarvojen merkitys korostuu myös sen lähialueiden laajan uudis- ja tiivistysrakentamisen vuoksi, joiden seurauksena asukkaiden määrä tulee lähes kaksinkertaistumaan.
- +Monelle jo vesille pääseminen on elämys. Viime kesän vapaaehtoisvoimin toteutetun kahvilaveneen suosion perusteella on arvioitu, että yhteys palvelisi kesän aikana yhteensä noin 10,000 saaressa kävijää. Samalla lautta tarjoaa erinomaisen kiinnostavan esittelykohteen aurinkosähkön käyttömahdollisuuksista ja hiilineutraalin lähimatkailun edistämisestä Helsingissä.
- +Lautta täydentää hyvin yksityistä vesibussireittiliikennettä, jolla matkailijat pääsevät edelleen vesiteitse myös muualta Helsingistä Vartiosaareen ja voivat halutessaan jatkaa tutustumista muihin Helsingin itäsaaristoon osiin. Liikennöintiä on tarkoitus jatkaa mahdollisuuksien mukaan myös loppukeväänä ja alkusyksynä.
Key actions on which funds will be spend
- +Ensisijaisesti rahoitusta haetaan lautan hankintakustannuksiin, joiksi alustavien tarjouskyselyjen perusteella on arvioitu enintään 50,000 euroa. Toissijaisesti rahaa haetaan tarvittavien veneenkuljettajien palkkaukseen ensimmäisen vuoden kokeilujakson ajaksi. Tämän jälkeen aluksen operointivastuu voidaan siirtää kokonaan paikalliselle asukasyhdistykselle. Alustavasti asiasta on puhuttu Laajasalo-Degerö Seuran kanssa, jolla on tähän valmius.
- +Helmikuun yhteiskehittelytapaamisessa päädyttiin siihen, että ehdotettuja siltaratkaisuja ei tällä OSBU-kierroksella ole mahdollista toteuttaa. ”Robottiföristä” todettiin, että Suomen lainsäädäntö ei vielä salli täysin itsenäisesti kulkevia lauttaratkaisuja ilman jonkinasteista etämonitorointia. Myös näiden kustannusten arvioitiin ylittävän käytössä olevan budjetin. Erilaisista soutuveneratkaisuista todettiin, että ne voivat toimia täydentävinä vaihtoehtoina, mutta eivät yksin riitä arvioitujen matkustajamäärien kuljettamiseen.
The people and communities participating in the execution
- +Suunnitelman toteutukseen osallistuvat paikalliset alue- ja asukasyhdistykset sekä sen ideointiin ja suunnitteluun osallistuneet vapaaehtoiset, jotka veneenkuljettajan pätevyyden omaavina voivat tarvittaessa toimia myös lautan vastuullisina kuljettajina.
- +Lautan tulevista operointi-, huolto- ja telakointivastuista on alustavasti keskusteltu Laajasalo-Degerö Seura ry:n kanssa.
- +Tätä tullaan ehdotuksen jatkosuunnittelussa ja –neuvotteluissa vielä täsmentämään (ml. harkitut rahoitusvaihtoehdot)
Version author
Version created at
06/03/2019 22:53