Changes at "Ympäristökasvatusta viherkatolla"
Compare view mode:
Summary
-Viherkatot luovat viihtyisyyttä, lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja osallistuvat sadevesien käsittelyyn. Suunnitelmassa lisätään viherkattoja erityisesti väliaikaisten paviljonkipäiväkotien ja leikkipuistojen yhteyteen, jolloin niitä voidaan käyttää myös ympäristökasvatuksen välineinä. Viherkattojen yhdistäminen väliaikaisiin rakenteisiin on kustannustehokasta.- +Viherkatot luovat viihtyisyyttä, lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja osallistuvat sadevesien käsittelyyn ehkäisten kaupunkitulvia. Suunnitelman tavoitteena on lisätä viherkattoja erityisesti väliaikaisten paviljonkipäiväkotien, -koulujen ja leikkipuistojen yhteyteen, jolloin niitä voidaan käyttää myös ympäristökasvatuksen ja luonnonharrastuksen välineinä.
Location on the map
-Päiväkoti-, koulu- ja leikkipuistokohteet- +Pilottikohteena Vesalan peruskoulu
Target group
-Päiväkoteja, kouluja, leikkipuistoja käyttävät lapset ja nuoret, opettajat, ohjaajat ja vanhemmat-Lähialueen asukkaat, jotka hyötyvät luonnon monimuotoisuuden lisääntymisestä- +Vesalan koulun lapset ja nuoret, opettajat, ohjaajat ja vanhemmat.
- +Lisäksi viherkatto hyödyttää lähialueen asukkaita, jotka hyötyvät luonnon monimuotoisuuden lisääntymisestä asuinalueellaan.
Objectives
-Viherkattojen lisääminen kaupungissa (monimuotoisuus, lisää kaupunkivihreää -> lisää hyvinvointia, ilmastonmuutokseen varautuminen ja sopeutuminen, kaupunkitulvien torjuminen)-Ympäristökasvatuksen mahdollisuuksien lisääminen lasten ja nuorten kasvuympäristössä-Ihmisten "totuttaminen" viherkattoihin-Kaupungin viherkattostrategian jalkauttaminen ja toteuttaminen- +Suunnitelman tavoitteena on viherkattorakentamisen lisääminen Helsingissä. Viherkatot luovat kaupunkiympäristössä monenlaisia hyötyjä: ne lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, edistävät asukkaiden hyvinvointia, osallistuvat kaupungin sadevesien käsittelyyn ja ehkäisevät kaupunkitulvia, sekä auttavat ilmastonmuutokseen sopeutumisessa.
- +Kouluympäristössä viherkatto lisää ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia lasten ja nuorten kasvuympäristössä. Viherkaton ja siellä elävien lajien tarkkailu tuo sisältöjä ja mahdollisuuksia luonnontieteiden opiskeluun ja luo viihtyisää kouluympäristöä.
- +Viherkatot ovat Suomessa yhä melko harvinaisia, joten viherkatto oppimisympäristössä auttaisi "totuttamaan" ihmisiä viherkattoihin ja havaitsemaan niiden positiiviset vaikutukset.
- +Suunnitelma osallistuu Helsingin kaupungin viherkattostrategian toteuttamiseen. Suunnitelman tavoitteena on lisätä viherkattoja kaupungin kaavoitusta ja uudiskohteiden rakentamista nopeammin, jo olemassa oleviin kohteisiin.
Key actions on which funds will be spend
-Rakennetaan viherkatto viiteen väliaikaiseen kohteeseen-Laaditaan viherkattoihin perustuva ympäristökasvatuskonsepti eri ikäryhmille-Kokeillaan ja haarukoidaan viherkattojen toteutuskustannuksia tulevaisuuden projekteja varten- +Rakennetaan niittymäinen, luonnonmukainen viherkatto väliaikaiseen tai kevytrakenteiseen kohteeseen Vesalan koululla (esim. paviljonkiluokka, pyöräkatos...). Viherkaton lisääminen olevan koulurakennuksen katolle olisi rakenteellisesti ja taloudellisesti vaikeaa.
- +Rakennetaan pihaviljelyalue, joka tukee olemassa olevaa kasvihuonetoimintaa. Viherkaton pidättämiä sadevesiä hyödynnetään pihaviljelyssä. Toteutetaan pihalle biodiversiteettiä rikastava ympäristö, joka pidättää hulevesiä ja toimii vesikasvien viljelyalustana.
- +Laaditaan viherkattoihin ja viljelyyn perustuva ympäristökasvatuskonsepti eri ikäryhmille. Sitä varten palkataan koululle ympäristökasvatuskoordinaattori. Viherkatolla ei ole tarkoitus oleskella, vaan sitä tutkitaan ja siitä opitaan erilaisista näkökulmista: viherkatto biologisena elinympäristönä, kaupunkivedet, arkkitehtuuri, hyvinvointi...
- +Selvitetään, mikä on viherkaton toteutuskustannus neliötä kohti, jolloin tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuuden projekteissa.
The people and communities participating in the execution
- Kaupungin tilapalvelut
- Viherkattojen rakentajat (firmat, kaupungin oma tuotanto?)
-Kasvattajat, opettajat- +Palkattu ympäristökasvatuskoordinaattori, opettajat, koulun henkilökunta
- Lapset ja nuoret osallistamisen kautta
Version author
Version created at
05/04/2019 10:46