Changes at "Fillaroiva stadi"
Compare view mode:
Summary
-Helsingin tavoite tulla maailman parhaaksi kestävän liikkumisen metropoliksi nojaa paljolti myös pyöräilyn kehittämiseen kaupungissa. Tämä vaatii sekä pyöräilyn infrastruktuurin, että asukkaiden pyöräilyn kokemuksen kehittämistä. Turvallinen, sujuva ja miellyttävä pyöräreitti ja asenteiden muutos kohti turvallisempaa liikennettä ovat edellytys pyräilyn kehittymiselle. Tavoitetta täytyy tukea myös tiedolla, joka kerätään kevyenliikenteen väylien käyttäjiltä väylien käyttäjiltä.- +Helsingin tavoite tulla maailman parhaaksi kestävän liikkumisen metropoliksi nojaa paljolti myös pyöräilyn kehittämiseen kaupungissa. Tämä vaatii sekä pyöräilyn infrastruktuurin, että asukkaiden pyöräilyn kokemuksen kehittämistä. Suunnitelman tavoitteena on parantaa pyöräilyn edellytyksiä luomalla turvallista, sujuvaa ja miellyttävää pyöräreitin valintaa tukeva helppokäyttöinen karttapalvelu, toteuttamalla asenne- ja turvallisuuskampanja ja kehittämällä pyöräilyä palveleva palautejärjestelmä.
Target group
-Keskeisin kohderyhmä suunnitelmalle on kaikki kaupungissa polkupyörillä liikkuvat. Tavoitteena on parantaa heidän turvallista ja sujuvaa liikkumista läpi kaupungin pyörätieverkoston. Lopulta ehdotuksen on tarkoitus vaikuttaa kaikkien kaupungissa liikkuvien elämään, erityisesti asenteiden muuttumisen myötä. Digitaaliset palveluiden tavoitteena on myös tukea Helsingin kaupungin tavoitetta pyöräliikenteen edistämiseksi, joka tarvitsee tuekseen tietoa pyöräilijöiiden liikkumistottumuksista.- +Keskeisin kohderyhmä suunnitelmalle ovat kaikki polkupyörillä liikkuvat ja mahdolliset uudet pyöräilijät. Tavoitteena on parantaa heidän turvallista ja sujuvaa liikkumista läpi kaupungin pyörätieverkoston ja vaikuttaa lopulta kaikkien kaupungissa liikkuvien elämään, erityisesti asenteiden muuttumisen myötä. Digitaalisten palveluiden tavoitteena on myös tukea Helsingin kaupungin tavoitetta pyöräliikenteen edistämiseksi, joka tarvitsee tuekseen tietoa pyöräilijöiden liikkumistottumuksista.
Objectives
-Pyörälläliikkujien palveluiden ja kaupungin kevyenliikenteen asenteiden ja ensiaputaitojen kehittämisen myötä pyöräilystä Helsingissä saadaan entistä miellyttävämpää ja turvallisempaa, sekä mahdollistetaan Kaupungin pyöräilyyn suuntaamien määrärahojen tehokas kohdentaminen. Pyörälijöiltä olisi mahdollista nykyteknologian avulla kerätä tietoa pyöräteiden kunnosta, vaaran paikoista, miellyttävistä pyöräreiteistä jne. Ilman asennemuutosta kohti muut tielläliikkujat paremmin huomioivaan kevyenliikenteenkulttuuriin, pyöräilijöiden määrän kasvattaminen tulee olemaan vaikeaa. Viestintäkampanjointi, sekä esimerkiksi ensiapukoulutus, yhdistettynä sopiviin pieniin aiheeseen liittyviin kannustimiin (led-valot, pyöräilijän pieni ensiapupakkaus), ovat keskeinen osa pyöräilyn kulttuurin kehittämistä. Pyöräilijöiden antaman palautteen näkyminen arjessa on olennainen osa suunnitelman onnistumista. Samalla he muodostavat kaupungin suunnittelemien ja toteuttamien hankkeiden "reaaliaikaista" valvontaa.- +Tavoitteena on parantaa pyöräilyn edellytyksiä luomalla turvallista, sujuvaa ja miellyttävää pyöräreitin valintaa tukeva helppokäyttöinen karttapalvelu, toteuttamalla asenne- ja turvallisuuskampanja asenteiden ja ensiaputaitojen parantamiseksi, ja kehittämällä pyöräilyä palveleva palautejärjestelmä.
- +Tämä mahdollistaa kaupungin pyöräilyn määrärahojen tehokkaan kohdentamisen. Pyöräilijöiltä olisi mahdollista nykyteknologialla kerätä tietoa pyöräteiden kunnosta, vaaran paikoista, miellyttävistä pyöräreiteistä jne. Pyöräilyn yleistyminen voi onnistua laajasti vain edistämällä asennemuutosta kohti muut tielläliikkujat huomioivaa liikenteenkulttuuria. Asennekampanjat sekä ensiapukoulutus, yhdistettynä pieniin kannustimiin (led-valot, pyöräilijän pieni ensiapupakkaus), ovat keskeinen osa pyöräilykulttuurin kehittämistä. Pyöräilijöiden palautteen näkyminen arjessa on olennainen osa suunnitelman onnistumista. Samalla he toteuttavat kaupungin suunnittelemien ja toteuttamien hankkeiden valvontaa.
Key actions on which funds will be spend
-Suunnitelman keskeiset toimenpiteet ovat: 1) Kehittynyt pyöräilijän (ja miksi ei kävelijän) karttapalvelu reittisuunnitteluun; 2) "Fillaroiva Stadi" asenne- ja turvallisuuskampanja; 3) Palautejärjestelmän kehittäminen.- +Suunnitelman keskeiset toimenpiteet ovat:
-1) Karttapalveluiden evaluoinnissa halutaan tutkia mahdollisuudet yhdistää ja hyödyntää olemassa olevat digitaaliset palvelut, turvallista, sujuvaa ja miellyttävää pyöräreitin valintaa tukevaksi karttapalveluksi.- +1) Nykyiset karttapalvelut arvioidaan ja tutkitaan mahdollisuus yhdistää ja kehittää niitä yhdeksi turvallista, sujuvaa ja miellyttävää pyöräreitin (ja jalankulkureitin) valintaa tukevaksi helppokäyttöiseksi karttapalveluksi. Karttapalvelu rakennetaan avoimien rajapintojen avulla niin, että sovelluskehittäjät voivat edelleen kehittää sitä hyödyntäviä muita palveluja.
-2) "Fillaroiva Stadi" -kampanjassa erityisesti asenteiden muokkaamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen. Teemoina ovat käyttäytyminen ja muiden huomioiminen liikenteessä, ensiavun antaminen ja pyörän pitäminen kunnossa oman ja muiden turvallisuuden kannalta. Pieniä kannustimia voidaan jakaa pyöräilijöille: led-lamput ja ensiapupakkaus.- +2) Fillaroiva Stadi -kampanjassa panostetaan erityisesti asenteiden muokkaamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen. Teemoina ovat muiden huomioiminen liikenteessä, ensiavun antaminen ja pyörän pitäminen kunnossa oman ja muiden turvallisuuden kannalta. Pieniä kannustimia voidaan jakaa pyöräilijöille: led-lamput ja ensiapupakkaus.
-3) Jotta kaupungin pyöräilyä saadaan kehitettyä on saatava tietoa kaupungin liikennesuunnitteluun ja väylien kunnossapitoon, mutta myös kaupunkitutkimuksen käyttöön ja edelleen tulevaisuuden Helsingin rakentamiseen.- +3) Luodaan tai jalostetaan palautejärjestelmä ja tiedonkeräystapoja (mobiili), joista saadaan tietoa kaupungin liikennesuunnitteluun ja väylien kunnossapitoon, mutta myös kaupunkitutkimuksen käyttöön ja edelleen tulevaisuuden Helsingin rakentamiseen.
The people and communities participating in the execution
- Digitaalisten kartta- ja palautepalveluiden kehittäminen:
- - Helsingin kaupunki: Palveluiden kehittäminen ja viestintä
- - Suomen ympäristökeskus: Palveluiden kehityksen tukeminen ja viestintä
- - HSL: Yhteistyötaho (pk.reittiopas.fi)
- - Helsingin Polkupyöräiljät ry: Tiedon keruu ja viestintä
- Pyöräilyn asenne- ja turvallisuuskampanja "Fillaroiva Stadi"
- - Helsingin kaupunki: Viestintä
- - SPR: Viestintä ja koulutukset
-- Poliisi ja Liikenneturva: Viestintä ja koulutukset- +- Poliisi ja Liikenneturva: Viestintä ja koulutukset
Version author
Version created at
13/03/2019 08:53