Changes at "Multilingual and participative Helmet platform - Monikielinen ja osallistava Helmet-alusta "
Compare view mode:
Objectives
-1. Saada kirjastoissa työskenteleville valmiudet markkinoida digiosaamista ja digipalveluja tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti-2. Saada asiakkaat kiinnostumaan digin tarjoamista mahdollisuuksista-3. Opettaa ne, jotka eivät vielä osaa käyttää laitteita, hyödyntämään digiä esim. vanhukset-4. Kirjastotyö muuttuu pankkityön tapaan digipainotteisemmaksi. Henkilökunnan roolia ja osaamista on myös uudistettava.- +1. Saada kirjastoissa työskenteleville valmiudet markkinoida digiosaamista ja digipalveluja tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti. Tämä on mahdollista kouluttamalla heitä uuteen aktiiviseen opastajan rooliin.
- +2. Saada kaikki, myös maahanmuuttajat, vanhemmat asiakkaat ja eri kieliä puhuvat asiakkaat kiinnostumaan digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista. Kirjastolla on hyvät mahdollisuudet yhdistää ja myös etsiä eri ryhmiä yhteisten teemojen ääreen ja näin vähentää eriarvoistumista.
- +3. Opettaa ne, jotka eivät vielä osaa käyttää laitteita, hyödyntämään digiä esim. vanhukset vanhainkodeissa ja palvelutaloissa ovat hyvin haavoittuvassa asemassa, ei laitteita ei osaamista.
- +4. Kirjastotyö muuttuu pankkityön tapaan digipainotteisemmaksi. Henkilökunnan roolia ja osaamista on myös uudistettava. Kyse ei ole siitä, että työ loppuisi, vaan siitä että sen muoto muuttuu uusia palveluja kehittävämpään suuntaan ja myös sellaiseen suuntaan, että asiakasryhmät kohtaavat luontevissa ympäristöissä.
Key actions on which funds will be spend
- 1. Valitaan määräaikainen projektipäällikkö
-2. Valitaan alueet joissa pilotointi toteutetaan- +2. Valitaan alueet joissa pilotidaan tai kaikissa
- 3. Valitaan henkilöt n. 2/kirjasto, jotka koulutetaan markkinointiin ja digiin
- 4. Valmistellaan monikultuurinen alusta ja markkinointiaineistoa: video, roll up, nettisivu kirjaston sivuille ja FB:iin, jaettavaa materiaalia; julisteita, sopivia palkintoja sekä henkilökunnalle että asiakkaille.
- 5. Valitut digiopet ja vetäjä informoivat myös muuta kirjastohenkilökuntaa lumipalloefektin saavuttamiseksi eli kaikki osaavat ohjata asiakkaita digiopejen pakeille, myös muu henkilökunta osallituu digioppimiseen ja "digipassien" suorittamiseen
- 6. Yritetään vaikuttaa somessa FB niin, että tieto oppimismahdollisuudesta leviäisi suosittelijoiden kautta, mallia digiopet vinkkaa jo osaaville käyttäjäryhmille, että lähettäkää tänne porukkaa oppiimaan.
- 6. Digiopet voivat myös tehdä käyntejä esim. vanhainkodeissa ja ottaa tarvittaessa opetuslaitteita mukaan kirjastosta. Ensisijainen on asiakkaan laite.
The people and communities participating in the execution
-Kirjastojen hallinnosta vastaava taho, joka palkkaa vetäjän-Vetäjä valitsee aluekirjastot esim. Vallila ja Pukinmäki-Digiopeiksi koulutautuvat, miettivät sisällöt, huomioiden monikultuurisuuden alustan ja koekokoelman laadinnassa- +Kirjastojen hallinnosta vastaava taho, joka palkkaa vetäjän projektipäälliköksi.
- +Digiopeiksi koulutautuvat miettivät sisällöt, huomioiden monikultuurisuuden alustan ja viestinnä laadinnassa
- Viestintä, joka hankkii tarvittavat palkinnot, joita asiakkaille jaetaan tai joiden arvontaan he voivat osallistua.
- Kaikki käyttäjät voivat asettaa itselleen uusia tavoitteita ja siten ne saavutettuaan osallistua palkitsemiseen.
-Projektipl. etsii monik. osaajia- +Vetäjä etsii monik. osaajia, joilla on uusi ajatuksia yhteisöllisyydestä.
Version author
Version created at
29/03/2019 22:04