Changes at "Multilingual and participative Helmet platform - Monikielinen ja osallistava Helmet-alusta "
Compare view mode:
Title
- +Digiopet kirjastoon - pilottina Helmet
State
- +open
Summary
- +Tasa-arvo tarkoittaisi, että me kaikki osaisimme käyttää tietoyhteiskunnan meille tarjoamia digipalveluja. Digitaitojen merkitys on kiistaton, mutta silti niitä eivät kaikki hallitse. Ehdotan, että satsaisimme nyt vahvasti digitaitojen oppimiseen. Digiopet kirjastoon ohjaamaan meitä hyvän digituotteen eli Helmetin avulla. Koulutetaan kirjastostoväestä niiden alueiden kirjastoihin, joissa Helmet-palveluja käytetään kaikista vähiten (esim. Vallila, Pukinmäki), digiopettajia auttamaan kaikkia!
Location on the map
- +Pilottikaupunginosat, joiden kirjastoissa digiope
Target group
- +Kohderyhmä on ne henkilöt, jotka eivät osaa käyttää kaikille tarkoitettuja digipalveluja. Tälläisiä henkilöitä voi olla vanhemmissa ikäluokissa, vanhainkodeissa, maahanmuuttajissa ja ihan tavallisten ihmisten joukossa sellaisia, jotka eivät ole vielä käyttäneet esim. Helmet-palvelua. Kaikkien digipalvelujen käyttö edellyttää osaamista, joten kaikki kuuluvat jollakin tasolla kohderyhmään esim. uusien ominaisuuksien omaksumistarpeen kautta. Kehitys menee vauhdilla eteenpäin, pitään kaikki mukana.
Objectives
- +1. Saada kirjastoissa työskenteleville valmiudet markkinoida digiosaamista ja digipalveluja tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- +2. Saada asiakkaat kiinnostumaan digin tarjoamista mahdollisuuksista
- +3. Opettaa ne, jotka eivät vielä osaa käyttää laitteita, hyödyntämään digiä esim. vanhukset
- +4. Kirjastotyö muuttuu pankkityön tapaan digipainotteisemmaksi. Henkilökunnan roolia ja osaamista on myös uudistettava.
Key actions on which funds will be spend
- +1. Valitaan hankkeelle projektipäällikkö
- +2. Valitaan alueet joissa pilotointi toteutetaan
- +3. Valitaan henkilöt vähintään 2/kirjasto, jotka koulutetaan markkinointiin ja digiin
- +4. Valmistellaan markkinointiaineistoa: video, roll up, nettisivu kirjaston sivuille ja FB:iin, jaettavaa materiaalia; julisteita, sopivia palkintoja tavoitteisiin päässeille sekä henkilökunnalle että asiakkaille.
- +5. Valitut digiopet ja vetäjä informoivat myös muuta kirjastohenkilökuntaa lumipalloefektin saavuttamiseksi eli kaikki osaavat ohjata asiakkaita digiopejen pakeille, myös muu henkilökunta osallituu digioppimiseen ja "digipassien" suorittamiseen
- +6. Yritetään vaikuttaa somessa FB niin, että tieto oppimismahdollisuudesta leviäisi suosittelijoiden kautta, mallia digiopet vinkkaa jo osaaville käyttäjäryhmille, että lähettäkää tänne porukkaa oppiimaan.
- +6. Digiopet voivat myös tehdä käyntejä esim. vanhainkodeissa ja ottaa tarvittaessa opetuslaitteita mukaan kirjastosta. Ensisijainen on asiakkaan laite.
The people and communities participating in the execution
- +Kirjastojen hallinnosta vastaava taho, joka palkkaa vetäjän
- +Vetäjä valitsee aluekirjastot esim. Vallila ja Pukinmäki
- +Digiopeiksi koulutautuvat, voivat yhdessä miettiä sisällöt
- +Markkinointimateriaalista vastaavat taho/viestintä, joka hankkii tarvittavat palkinnot, joita asiakkaille jaetaan tai joiden arvontaan he voivat osallistua.
- +Kaikki käyttäjät voivat asettaa itselleen uusia tavoitteita ja siten ne saavutettuaan osallistua palkitsemiseen. Voin tulla mukaan suunnitteluun.
Version author
Version created at
28/02/2019 11:27