Saaret saavutettaviksi kutsuvenepalvelun avulla
Information
Nummer (ID)
Område
Tema
Publiceringstiden
Förslag
Merellisessä Helsingissä on upea saaristo aivan kaupungin tuntumassa, mutta kuinka sinne pääsee? Säännöllisen veneliikenteen järjestäminen kannattavasti saariin, joissa on vähän tai ei lainkaan pysyvää asutusta, lienee hankalaa, mutta digitaalisen alustan avulla voidaan toimia joustavammin. Kutsuvenepalvelu helpottaisi helsinkiläisiä ja turisteja, kun he haluavat nauttia merestä ja sen saarista. Ekologisesti saarivierailu sujuisi esimerkiksi Callboatsin aurinkovoimalla kulkevalla katamaraanilla.
Ehdotan, että Helsinkiin järjestetään joustavaan liikennöintiin sopivat kutsuvenepalvelualueet rakenteineen sekä kilpailutetaan ja tuetaan alkuun niillä toimiva liikennöitsijä. Toiminnan voi aloittaa Itä-Helsingin saaristossa, jossa on runsaasti virkistyskohteita ja paljon asukkaita rannikon läheisyydessä. Kokemusten karttuessa toiminnan voi ulottaa koko Helsingin edustalle.
Itä-Helsingissä palveluun sopivia saaria on useita, joista virkistysalueina kaupunki kehittää Malkasaarta, Villaluotoja, Kotiluotoa ja Vartiosaarta. Lisäksi Itä-Helsingissä on rajoitetussa käytössä olevia saaria, joihin pääsyä kutsuvenepalvelu helpottaisi. Näitä saaria ovat esimerkiksi Villinki, Iso Leikosaari, Iso Iiluoto ja Satamasaari.
Osassa saarista on jo jonkinlainen rantautumiseen sopiva laituri, tulenteko- ja leirintäpaikkoja sekä WC, osaan ne pitää rakentaa. Mantereella tarvitaan aluksen laituripaikka sähköineen.
Mantereella itäisiin saariin kuljettavan kutsuveneen kyytiin voisi hypätä seuraavilta paikoilta, joihin on sujuva joukkoliikenneyhteys:
Laajasalon Reposalmi (Bussi 89)
Jollaksen Puuskaniemi (Bussi 85, autopaikoitus)
Puotila tai Vuosaaren Rastila (Metroyhteys, leirintäalue)
Roihuvuoren Strömsin venesatama (Bussit 83, 82, 80)
Myöhemmin kutsuvenepalvelun laajentamiseen sopivia muita Helsingin edustan alueita ovat Kruunuvuorenselän saariryväs ja sen välittömässä läheisyydessä Kulosaaren kartano ja Kivinokka, myös Lammassaari ja Kuusiluoto. (Ks. Liitteet päätöksenteon tueksi.)
Förslag på karta
Följande element är en karta som presenterar objekten på denna sida som kartpunkter. Elementet kan användas med en skärmläsare men det kan vara svårt att förstå.
Hoppa över karta
Kommentarsdetaljer
Du visar en enda kommentar
Visa alla kommentarer
Hieno idea. Sopisi mielestäni erityisesti itäisiin saariin, jonne ei ole muuten reittiliikennettä. Toimisiko Call Boat ilman kuljettajaa, olisiko se mahdollista pidemmilläkin reiteillä, ainakin Vartiosaari Reposalmi välillähän liikennöinnin oli tarkoitus olla ilman kuskia, mutta se onkin vain 150m. Call Boat oli myös varsin kiikkerä aallokossa, tämän huomasin viime kesänä tuolla 150 metrin matkalla kun jouduimme toisen veneen laineesiin. Mietin miten se käyttäytyy avoimemmilla vesillä huonommassa säässä. Olisi myös kiva jos hinta pysyisi suunnilleen yhtä edullisena kuin tuo Vartiosaari väli, mutta onko se realistista. Helsingissä on jo venetakseja mutta ne ovat todella kalliita.
Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista liikennettä ilman miehistöä, vaikka aluksella on siihen valmius. Reposalmessa automaattia ei voi käyttää senkään vuoksi, että salmessa on vilkkaasti liikennöity veneväylä. Jos luet ehdotukseni liitteen, esitän tehtävään aallokossa paremmin selviävää isompaa alusta kuin Reposalmessa liikennöinyt, eivätkä Itä-Helsingin reitit ulottuisi Villingin eteläisiin aaltoihin. Tosin katamariini on vakaa alus, vaikka aallot sitä heiluttaisivat. Lopulta alustyyppi määräytyy sen mukaan, kuka liikennöitsijä tehtävään tarttuu, jos kukaan.
Laddar kommentarer...