Kokostadin energiaremppa
Joukkoistettu energiakartoitus koko Helsinkiin. Koululaiset ja opiskelijat ohjeistetaan merkitsemään eri alueiden hiilinielut ja nykyiset energiamuodot sekä erilaisten paikkojen potentiaali ja vahvuudet uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottoa ajatellen (esim aina tuuliset paikat). Tiedot merkataan älykännyköillä dynaamiseen karttaan. Kartoituksesta analysoidaan mitä keinoja järkevää käyttää energiareformiin missäkin. Siemenrahoitus osallistuvasta budjetista mahdollistaa että asukkaat voivat tulla mukaan rahoittamaan ja toteuttamaan energiareformia. Tällä nopeutetaan esim hiilestä luopumista.
This proposal is being evaluated
Motiva & FMI tuuliatlas on jo olemassa. Oppilaiden voi olla vaikeaa määritellä merkittävää potentiaalia pienessä mittakaavassa kännykällä tägäämällä, kun korkeus jää silloin matalaksi (käsi ojennettuna-korkeus) ja tässä tulisi huomioida myös ympäristö (avoin, puinen, talot tms.), joita korkeammalla tuulivoimalat lähtökohtaisesti sijaitsevat. Maalämpöpotentiaalin selvittäminen olisi keskeistä, mutta tilantarpeen ja maanalaisen tiedon kartoittaminen on hankala pinnalta suoraan (tämä on todennäköisesti myös tulossa 3D:hen, siltä osin kun tietoja on lupa avata. Opetuksellisesta näkökulmasta ”urban transformation”:in edistäminen ja uusiutuvan energian ymmärryksen kasvattaminen Hiilineutraalin Helsingin hengessä, mihin esityksessä viitataan, olisi arvokasta. Vuonna 2035 nykykoululaiset ovat jo mukana tekemässä ja päättämässä keskeisiä asioita, joiden pohjaa luodaan nyt. Energia- ja viherkartoitus voisi toimia hyvänä oppimisaiheena ja tutustumisena konkreettisesti omaan koulurakennukseen uusiutuvan energian käytön kannalta ja ympäristön tarjoamiin energialähteisiin. Siitä voisi tehdä kouluille pilotin. Kerätyn tiedon hyödyntäminen tapahtuisi ennemminkin luokassa ja opettajan toimesta. Kovin monimutkaisia sovelluksia ei kannata rakentaa. Asia tulisi viedä Kaskon päätettäväksi. Kymp/Ympa voi toimia asiantuntijaorganisaatioina. Varsinaisesti suunnittelussa tulee hyödyntää jo olemassa olevia laskentoja ja menetelmiä tai alueellisia energiapotentiaalikartoituksia, jotka kääntäen voidaan hyödyntää oppimateriaaliksi. Näin voidaan lisätä lasten tietoisuutta energiasta ja edistää siten energiamurrosta. Näitä ovat: -3D Energia- ja ilmastoatlas https://kartta.hel.fi/3d/atlas/#/, Video https://www.youtube.com/watch?v=YRQ--Tx8ivc -Ilmastoatlas (HSY:n 2D aineisto) https://kartta.hsy.fi/ -Ilmatieteenlaitoksen tuuliatlas http://www.tuuliatlas.fi/fi/index.html -Hiilinielujen ja -varastojen arviointi http://ilmastotyokalut.fi/vihrea-infrastruktuuri/hiilinielut/ -Viherkerroin http://ilmastotyokalut.fi/vihrea-infrastruktuuri/viherkerroinmenetelma/ Muistathan tehdä ehdotuksestasi suunnitelman 8.3. mennessä. Avattua suunnitelmaa voit muokata 6.4.2019 asti. Huomioithan, että ehdotus ei etene OmaStadissa mikäli se ei ole osa jotakin suunnitelmaa, tai jos siitä ei ole tehty omaa suunnitelmaa. Ohjeet suunnitelman tekemiseen löydät täältä https://omastadi.hel.fi/processes/omastadi-kokohelsinki/f/38/ Apua saat myös alueesi stadiluotsilta.
Sign in or sign up
List of Endorsements
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Comment details
You are seeing a single comment
You can check the rest of the comments here.
Conversation with Deleted participant
Kuulostaa hyvältä, mutta aloittaisin myös ihan pienistä asioista. Naapurissa sijaitsevan päiväkodin ikkunoista näkyy, että heillä on kaikki tietokoneet vuorokauden ympäri päällä. Mitenköhän se näkyy heidän sähkölaskussa?
Joo, monissa kouluissa myös valot päällä esim viikonloppuisin aivan turhaan.
Loading comments ...