Tillgänglighet
OmaStadi-nättjänstens tillgänglighet
I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur väl OmaStadi-nättjänsten följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons om tillgänglighetsproblem.
Helsingfors stad ansvarar för denna tjänst. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster.
Hur tillgänglig är tjänsten?
Denna tjänst uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller en del tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.
Märkte du brister i tillgängligheten?
Vi strävar till att kontinuerligt förbättra tjänstens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna sida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.
Du kan kontakta oss med onlineformulär (palautteet.hel.fi) eller per e-post på adressen palaute@hel.fi.
Tillgänglighetstillsyn
Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom 14 dagar, kan du ge respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På deras hemsidor berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
telefonväxel 0295 016 000
Närmare information om tekniska tillgängligheten
Tjänsten är inte ännu till alla delar tillgänglig.
Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga
Navigering och struktur
- Tjänsten erbjuder inte för tillfället flera sätt att lokalisera den önskvärda informationen. (WCAG 2.4.5)
- Navigeringens länkar är inte alltid konsekvent namngivna, eftersom länkar som leder till samma ställe har tidvis namngetts sinsemellan på olika sätt. (WCAG 3.2.4)
- Logolänkens datorstyrda namn motsvarar inte den synliga texten. (WCAG 2.5.3)
Användning av tjänsten
- Tjänsten har koncentrerade vyer på förslagen. Skärmläsare kommer inte åt all deras textinformation. Samma information går dock att hitta med skärmläsare vid varje förslags närmare uppgifter. Dessutom innehåller tjänsten en del extra texter som skärmläsare hittar. (WCAG 1.3.1)
- Tjänstens framsida har karuseller där man kommer åt aktuella ämnen och rekommendationer. Karusellens länkar är dock inte särskilt begripliga med skärmläsare. Dessutom når skärmläsaren inte all deras textinformation. (WCAG 1.3.1 och 2.4.4)
- Tjänsten innehåller en del verktygsledtrådar som blir synliga vid pekning, men är otillgängliga med tangentbord. (WCAG 2.1.1)
- Sidans HTML-kod är inte till alla delar enligt specifikationen. (WCAG 4.1.1)
De uppräknade bristerna åtgärdas senast 31.12.2023.
Hur har vi testat tillgängligheten?
Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en tredje parts utvärdering om huruvida tjänsten uppfyller kraven som nämns i lagen.
Nättjänsten är publicerad 2.10.2023.
Detta utlåtande har upprättats 14.9.2023.
Utlåtandet uppdaterades senast 14.9.2023.