Final budget estimate: €558,000

Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Malmin lentokenttää kiertävän ulkoilureitin palveluiden kehittäminen
Malmin lentokenttää kiertävä, 5,7 km pitkä ulkoilureitti on hyvin suosittu ja palvelee suurta joukkoa asukkaita. Reitin liikunta- ja luontopalveluja ehdotetaan parannettavaksi ja lisättäväksi.
1. Ulkokuntoiluvälineet
Ulkoilureitillä on nykyisin kaksi ulkokuntoiluvälineillä varustettua paikkaa: uudempi länsipuolella (Fallkulla) ja vaatimattomampi itäpuolella (ns. Tuulipussikukkula). Näiden välineistöä tulisi uudistaa ja monipuolistaa. Tuulipussikukkulan sijasta toinen paikka voisi olla muuallakin reitin varrella, esimerkiksi itäisen kiitotien pään ja Tattariharjuntien välissä.
2. Lintutorni
Reitin varrelle tarvitaan lintutorni tai -lava. Paras sijoituspaikka on Tuulipussikukkula. Tornista avautuisivat näkymät niin avoimelle niittyalueelle kuin arvokkaalle metsäalueelle (liite).
3. Muut palvelut
Ulkoilureitille tarvitaan WC, esim. bajamajat ja mielellään myös käsienpesu- ja vesipiste. Reitin varrelle olisi hyvä saada levähdykseen sopivia puistopenkkejä ja mahdollisesti pieniä sadekatoksia. Rakennetaan reitin yhteyteen myös riittävästi parkkipaikkoja kuitenkin niin, ettei luontoa hävitetä. Varmistetaan että eri liikuntamuotejen tarpeet turvataan.
Ulkoilureitti on jo nykyisin erittäin suosittu, ja sen käyttö lisääntyy, jos kenttä rakennetaan ja asukasmäärä kasvaa voimakkaasti. Kaavaluonnoksissa onkin tarkoitus säilyttää ulkoilureitti. Joka tapauksessa rakentaminen ulottunee pääosin 2030- ja 2040-luvuille, mahdollisesti pitempääkin, joten reitin palveluiden parantaminen on perusteltua. Lintutornia on kaavailtu alueelle jo vuosikymmeniä. Se palvelisi luontoharrastaja ja ulkoilijoita. Tornin käyttöikä olisi riittävä investointiin nähden. Koillisen alueella ei ole myöskään yhtään lintutornia Viikkiä lukuun ottamatta, joka onkin oma kokonaisuutensa.
Ulkoilureitin ympäristössä on todettu arvokkaita luontokohteita. Ulkoilu ohjataan rakennetulle reitille, josta voi seurata luonnon monimuotoisuutta, eivätkä liikunta ja lähiluonto ole toisiaan poissulkevia.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
11 comments
Reitti on myös pyöräilijöiden suosiossa. Tämä aiheuttaa eräitä hankaluuksia. Toisaalta aluetta kiertää, hieman laajemmalta ja siis pidempänä, erillinen kevyen liikentään asfaltoitu väylä. Olisikohan mahdollista rajata tässä ehdotuksessa tarkoitettu ulkoiluväylä vain jalankulkijoille (ja tietysti talvisin hiihtäjille? Tosin pyöräily kevyen liikenteen väylillä aiheuttaa sekin vaaratilanteita.
Voisiko ajatella, että kokonaisuuteen otettaisiin mukaan myös parkkipaikan laajennus? Reitti on niin suosittu, että useina aamuina ja varsinkin viikonloppuisin parkki on aivan täynnä.
Pyöräily/jalankulkuteema on moniulotteinen kysymys, joten kuulisin mielelläni kaupungin asiantuntijoiden näkemyksiä.
Parkkipaikan laajennus / uusi parkkipaikka voidaan hyvin lisätä ehdotukseeen.
Itsekin silloin tällöin tätä lenkkiä kiertävänä yksi iso ero esimerkiksi pohjoisen naapurikaupungin reitteihin on väylän leveys. Kuten alkuperäisessä ideakuvauksessa todetaan, reitti on erittäin suosittu. Liikennettä on molempiin suuntiin sangen vauhdikkaista pyöräilijöistä hitaammin kiiruhtaviin perheisiin rattaiden tai vaunujen kanssa.
Pienelläkin levennyksellä ja hyvin sijoitetuilla penkeillä peruslenkin kapasitettia saataisiin kasvatettua kohti kasvavan käyttäjäkunnan tarpeita.
Conversation with Anni Salla
Hei! Kaupungin asiantuntija on kommentoinut ehdotusta seuraavasti:
"Ehdotus on selkeä ja toteuttamiskelpoinen, mutta jotta sen kustannukset pystytään arvioimaan, tarvittaisiin tieto ehdotettavien elementtien kappale / neliömetrimäärästä, eli kuinka monta uutta kuntoiluvälinettä, penkkiä, katosta, tai roska-astiaa reitin varteen tarvitaan, tai kuinka suuri pinta-alaltaan uusi kuntoilupaikka tai pysäköintialue ajoyhteyksineen on, ja mikä on pysäköintialueen toivottu pintamateriaali. Myös esimerkkikuva tai tieto toivotun lintutornin tai -lavan tyypistä olisi hyödyllistä saada. Ehdotuksen hahmottamista auttaisi myös, jos ehdotus olisi piirretty kartalle. Ehdotuksessa esitetyt toimet tulisivat olla mahdollisimman selkeästi kuvattu, siksi mainintaa ”Varmistetaan, että eri liikuntamuotojen tarpeet turvataan” tulisi tarkentaa. Ehdotettu käymälä voitaisiin toteuttaa Helsinki-huussina, eli Helsingin kaupungin tyyppipiirustusten mukaisena kuivakäymälänä. (jatkuu seuraavassa viestissä)
... Pysäköintialueita ei pääsääntöisesti sijoiteta viheralueille, joten pysäköintipaikkojen sijoittelusta tulee keskustella alueen liikennesuunnittelijan kanssa. Toimintojen tarkempia sijainteja suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon ainakin sekä alueen valmisteilla olevat asemakaavat (https://kartta.hel.fi/link/9BQhTr), että Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön yleissuunnitelma (https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2019_kaava/4844_1_reitisto_toiminnot_ilmakuva.pdf)."
Yt. Anni Salla, OmaStadi-tiimi
Kuluneen talven perusteella näyttää siltä, että suurin tarve pysäköintialueelle on etelästä päin. Jos sitä ei voi sijoittaa Lentoaseman kortteleiden alueille, se voisi olla em. uuden liikuntapaikan yhteydessä. Hiekkapohjainen, noin 20 autolle. Lyhyt liittymämatka Tattariharjuntieltä ja helposti saavutettavissa myös julkisilla. Myös Helsinki-huussi ja vesipiste voisivat sijaita tällä alueella helpon huollettavuuden takia.
Uusi kuntoilupaikka voitaisiin sijoittaa itäisen kiitotien pään ja Tattariharjuntien väliin ns. energiakorttelin eteläosaan, jossa on nyt nuorta taimikkoa, ei kuitenkaan lähelle arvokasta purokosteikkoa. Varusteluun voisi varmaan antaa arvion kaupungin liikuntapalvelut.
Levähdyspaikkoja / penkkejä voisi olla noin kilometrin välein ja niiden yhteyteen myös roskapisteet. Esim. Fallkullan kohdalle, reitin pohjoispäähän, Tuulipussikukkulalle (jossa on jo piknik-pöytä), itäisen kiitoradan päähän ja jonnekin eteläpäähän riippuen rakentamisesta.
Ensimmäisessä kommentissa ehdotettua ulkoilureitin varaamista vain jalankulkijoille ja hiihtäjille ja pyöräilyn ohjaamista asfaltoidulle väylälle voinee harkita. Tähän viittasin eri liikuntamuotojen tarpeiden turvaamisella. Reitin leventäminen ei ole kannatettavaa, sillä viheralue on muutenkin vaarassa, jos kenttä rakennetaan.
Lintulava / -torni: katso liite.
Hei!
Kaupungin asiantuntijat ovat maaliskuun aikana kommentoineet ehdotuksia OmaStadi-sivustolla ja ehdotuksia viimeistellään yhdessä kaupungin asiantuntijoiden kanssa myös teemaraksa-verkkotyöpajoissa. Kaikkia ehdotuksia ei käsitellä teemaraksoilla, sillä osa valmistuu OmaStadi-sivustolla yhteiskehittämällä ja keskustelemalla.
Ehdotuksesi teemaraksa on ti 13.4.2021 klo 17.30-19.30.
Voit saada ilmoittautumisajan jälkeen kaupungin asiantuntijalta ehdotuksesi kommenttikenttään viestin, että ehdotuksesi on tällaisenaan valmis ja siirtyy seuraavaksi kustannuslaskentaan. Tällöin peruutamme automaattisesti ilmoittautumisesi teemaraksalle, jos olet jo ehtinyt ilmoittautua. Sinun ei tarvitse erikseen peruuttaa ilmoittautumistasi.
Ilmoittaudu teemaraksalle 5.4.2021 mennessä. Linkki:
https://response.questback.com/helsinginkaupunki/qtgzxdj0vf
Ystävällisin terveisin,
Anni Salla, OmaStadi-tiimi
Hei,
Ehdotusten yhteiskehittäminen jatkuu täällä verkkoalustalla 21.5. asti. Tänä aikana toimialojen asiantuntijat kommentoivat ehdotuksia ja tarpeen tullen pyytävät tarkennuksia, jotta ehdotukset ovat valmiita kustannuslaskettavaksi ja myöhemmin loppuvuodesta asukkaiden äänestettäväksi.
Muokkaa ehdotusta asiantuntijoiden kommenttien mukaan määräaikaan 21.5. mennessä!
Jos osallistuit verkkotyöpajoina toteutetuille teemaraksoille kahden edellisen viikon aikana, niin muistathan myös muokata ehdotustasi työpajoilla esitettyjen asiantuntijoiden kommenttien mukaisesti. Kun ehdotus on valmis niin toimialan asiantuntija kuittaa sen kommentoimalla ”valmis kustannuslaskettavaksi”.
Otsikko ja ehdotusteksti näkyvät äänestysvaiheessa. Tässä vaiheessa kannattaakin myös ne muotoilla mahdollisimman kuvaaviksi ja houkutteleviksi.
Mukavaa vapun odotusta! 😊
Ystävällisin terveisin,
Lotta Jäättelä
Stadiluotsi, koillinen suurpiiri
lotta.jaattela@hel.fi
Hei! Kiitos ehdotuksesta. Ehdotus on valmis kustannuslaskentaan. Jos ehdotus pääsee äänestyksessä jatkoon, tullaan sille laatimaan tarkempi toteutussuunnitelma. Suunnitelmassa tullaan huomioimaan mm. entisen lentokentän alueelle jo tehdyt suunnitelmat sekä käynnissä ja valmisteilla olevat asemakaavat, ettei ehdotuksen toimintoja tai rakenteita toteuteta alueille, jotka alkavat pala kerrallaan rakentumaan. Ehdotettu käymälä voitaisiin toteuttaa Helsinki-huussina, eli Helsingin kaupungin tyyppipiirustusten mukaisena kuivakäymälänä.
Terveisin, Kaupunkiympäristön toimiala
Add your comment
Sign in with your account or sign up to add your comment.
Loading comments ...