Final budget estimate: €300,000

Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Fleminginkadun kävelykatukokeilu
Kalliossa sykkii vilkas kaupunkielämä, joka ansaitsee tuekseen viihtyisää ja turvallista kaupunkitilaa. Asukkaat ja vierailijat yhteen tuovan valtasuonen, jonka varrelta löytyy kiinnostavimmat kohtaamispaikat ja tapahtumat.
Ehdotamme, että Kallion "keskustan" kehittäminen aloitetaan toteuttamalla kesän mittainen kävelykatukokeilu eteläisellä Fleminginkadulla, eli Helsinginkadn ja Porthaninkadun välisellä osuudella. Flemarin muuttaminen kävelykaduksi yhdistäisi Karhupuiston, Matti Heleniuksen puiston ja kirjaston pihan yhtenäiseksi puistoalueeksi, jolloin se olisi laajemmin hyödynnettävissä oleskelulle, rentoutumiselle ja tapahtumille. Myös komea Franzeninaukio vapautuisi avoimeksi kaupunkitilaksi.
Kokeilussa tehdään vain kevyitä toimenpiteitä. Laatikkoistutuksin voidaan lisätä katualueelle vehreyttä ja erilaisin puisin rakentein mm. istumapaikkoja ja pöytiä. Sopivaan kohtaan voi sijoittaa pienen esiintymislavan tai -alueen. Ravintoloille annettaisiin lupa laajentaa terassialueitaan. Kaupat saisivat toteuttaa ulkomyyntiä. Kadulle jäisi kapea jaetun tilan ajoväylä tonteille ajoa ja tavarantoimitituksia varten. Asukaspysäköintipaikat poistetaan kokeilualueelta väliaikaisesti ja lähikatujen ajojärjestelyjä muutetaan tarvittaessa kokeilun ajaksi (esim. yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi). Kokeilu mahdollistaa polun pysyvöittää muutokset oppien pohjalta.
Ehdotus käsittää kaupungin laajan vuorovaikutuksen (asukkaat ja muut toimijat) pohjalta tekemän suunnitelman kävelykadun toteutuksesta, julkisen liikenteen uudelleen reitityksen (bussit 17, 23N, ja 51), taksitolpan tilapäisen uudelleen sijoittamisen ja julkiseen tilaan sijoitettavat väliaikaiset rakenteet.
Flemarin kävelykatukokeilu tukee pidemmän aikavälin visiota lisätä Kallion alueelle ihmisiä ja kaupunkikulttuuria yhteen tuovien käveltävien kaupunkitilojen verkosto. Tämä voisi tapahtua rengasmaiselle reitille Porthaninkatu-Fleminginkatu-Vaasankatu-Hämeentie, jolla uusi Hämeentie on jo valmis palanen.
Ideas attached to this proposal
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Comment details
You are seeing a single comment
You can check the rest of the comments here.
Kannatan ideaa. Ensinnäkin kyseessä.on kokeilu, jonka aikana ehditään hyvin kerätä alueen asukkaiden kokemuksia. Toiseksi Flemarin asukkaiden ajoneuvojen käyttötarpeet on huomioitu hyvin tässä suunnitelmassa ja esim. muihinkin liikennejärjestelyihin on varauduttu. Jos suunnitelman tämänhetkisellä alueella on noin 40 parkkipaikkaa, niin tämä jos mikä on julkisen tilan väärinkäyttöä - kadulla asuu aika paljon enemmän autottomia asukkaita. Lisäksi lähialueella on parkkimahdollisuuksia vähintäänkin riittävästi.
Loading comments ...