Muutokset kohteelle "Kaksikielisyyskoordinaattori"
Vertailutila:
Kohderyhmä
-Eri-ikäiset suomen ja ruotsinkieliset, painottuen kuitenkin lapsiin ja nuoriin päiväkodeissa, peruskoulussa ja lukiossa seka nuorisotoimen tapahtumissa.-- +- Eri-ikäiset suomen ja ruotsinkieliset kaupunkilaiset, painottuen kuitenkin lapsiin ja nuoriin päiväkodeissa, peruskoulussa ja lukiossa, kaupungin iltapäiväkerhoissa sekä nuorisotoiminnassa.
- +- Koulujen opettajat, päiväkotien henkilökunta, asukaspuistojen ja nuorisotalojen henkilökunta.
Tavoitteet
-lorem ipsum- +- Kaksikielisten tilaisuuksien lisääminen vahvistaa toiminnallisen kielitaidon kehittymistä. Tilaisuuksissa ei tule pakottaa ketään toisen kotimaisen kielen käyttämiseen.
- +- Kaksikielisten kohtaamisten lisääminen edistää suvaitsevaisuutta ja kotiseudun tuntemusta sekä tukee toisen kotimaisen kielen oppimista.
- +- Koordinaattori auttaa käynnistämään toimintaa, mutta toimijat toteuttavat sen itse ja jatkavat hyväksi havaittujen toimintatapojen ylläpitämistä. Koordinaattorin toiminnan tavoitteena on edistää olemassa olevien mahdollisuuksien hyödyntämistä. Hankkeen tavoitteena on synnyttää pysyviä toimintamalleja.
Toimenpiteet
-Koordinaattori kehittää yhdessä kunnallisten palveluiden tuottajien kanssa toimintamuotoja, jotka luovat yhteyksiä suomen- ja ruotsinkielisten asukkaiden välille. Olemassa olevien resurssien puitteissa voidaan suunnitella yhdessä ja toteuttaa esimerkiksi saman ikäryhmän sisällä eri kieliryhmien yhteistoimintaa:- +OmaStadi rahoituksella palkataan koordinaattori vuodeksi. Hän kehittää yhdessä kunnallisten palveluiden tuottajien kanssa toimintamuotoja, jotka luovat yhteyksiä suomen- ja ruotsinkielisten asukkaiden välille. Olemassa olevien resurssien puitteissa voidaan suunnitella yhdessä ja toteuttaa esimerkiksi saman ikäryhmän sisällä eri kieliryhmien yhteistoimintaa:
- - suomen ja ruotsinkielisten päiväkotien retkiä, jossa mukana myös kielikylpypäiväkodit
- - koululaisten yhteisiä ulkoilutapahtumia, Lucia-juhla
- - koululuokkien vierailuja 2. kotimaisen kielen tunneilla (suomenkieliset oppilaat vierailevat ruotsinkielisen koulun suomen tunnilla ja päinvastoin)
- - musiikki, kuvaamataide ja liikunta sopivat kahdella kielellä ohjattavaan toimintaan
- - nuorisotalojen yhteistoimintaa
-OmaStadi rahoituksella palkataan koordinaattori vuodeksi. Hänelle varataan toimintabudjetti, jolla hän voi järjestää joitakin tapahtumia. Pääasiassa hänen tulisi synnyttää kohtaamisia jo olemassa olevan toiminnan sisällä, jotta toimintamalli jatkuisi myöhemminkin.- + Hänelle varataan toimintabudjetti, jolla hän voi järjestää joitakin tapahtumia. Pääasiassa hänen tulisi synnyttää kohtaamisia jo olemassa olevan toiminnan sisällä, jotta toimintamalli jatkuisi myöhemminkin.
Toteutukseen osallistuvat yhteisöt ja ihmiset
-lorem ipsum- +Suomen ja ruotsinkieliset päiväkodit ja koulut, nuorisotoimet ja nuorisotalot, asukastalot, leikkipuistot, kaupungin iltapäiväkerhot.
Version laatija
Version luontiaika
08.03.2019 21:32