Muutokset kohteelle "Löydä kiireetön kaupunki - paikkoja, tapahtumia ja ideoita"
Vertailutila:
Otsikko
- +Löydä kiireetön kaupunki - paikkoja, tapahtumia ja ideoita
Tila
- +open
Suunnitelman tiivistelmä
- +Tehdään Helsingin kartta, johon on merkitty Kiireettömiä vyöhykkeitä. Pysyviä ja sesonkiluonteisia. Kaupunginosien ihmisten suosituksia. Ideoita satunnaisille turisteille.
- +Kaupungissa voi myös hiljentyä. Ladata akkuja. Ihmetellä. Tuijotella merelle. Osallistua kiireettömiin kohtaamisiin, kuten taannoisilla Taidemuseon museotreffeillä.
Sijainti
- +Ympäri kaupunkia. Ulkona tai sisällä.
Kohderyhmä
- +Kaupungin asukkaat. Kaupungissa vierailevat. Lempeitä aikalisiä ja kiireetöntä tunnelmaa kaipaavat. Vauhtisokeat ja stressaantuneet, jotka kaipaavat havahtumista kaupungin eheyttävään ja rauhalliseen tarjontaan & mahdollisuuksiin.
Tavoitteet
- +Luoda Helsingille kiireettömän kaupungin profiilia. Viestiä arvoista, joissa korostuvat läsnäolo, arvostava kohtaaminen, aikaa kauneuden ja luonnon kokemiselle myös kaupungissa. Kaupungille merkityt Kiireettömät vyöhykkeet vastaavat kiihkeästä vauhdista stressaantuneiden tarpeisiin. Kiireettömien ympäristöjen löytäminen ja jakaminen lisää myös yhteisöllisyyttä, kaupunkituntemusta ja omien alueiden ja mahdollisuuksien arvostusta.
- +Ideaa voidaan laajentaa kutsumalla mukaan yrityksiä. Kouluissa voidaan järjestää Kiireetön koulupäivä. Koululaiset voivat osallistua kiireettömän kaupungin löytöretkille ja jakaa tulokset.
Toimenpiteet
- +Pysyvien ja sesonkiluontoisten Kiireettömien vyöhykkeiden kartoitus aktivoimalla kaupunkilaisia, yhteisöjä ja yrityksiä mukaan.
- +Visuaalinen suunnittelu paikkojen/tilaisuuksien merkitsemiseksi fyysiseen ympäristöön (samoin kuin merkitään kuvauksellisia paikkoja).
- +Kiireettömien vyöhykkeiden kartat nettiin. Myös turistien käytössä.
- +Näkyvyys kaupungin asukaslehdessä ja somessa.
- +Hyödyntäminen mainonnassa turisteille.
- +Voi näkyä raitiovaunuissa. Kokemuksia kiireettömässä kaupungissa.
- +Kerätään somessa ideoita ja kuvia kiireettömän kaupungin kokemisesta.
Toteutukseen osallistuvat yhteisöt ja ihmiset
- +Kaupungilta tarvitaan visuaalista suunnittelua, koordinointia, osallistamista ja tiedottamista.
- +Kaupungiosien asukkaat, yhteisöt ja yritykset osallistuvat ideoimalla paikkoja, jakamalla ideoita ja kokemuksia, kertomalla tapahtumista.
- +Koululaiset ja opettajat.
- +
Version laatija
Version luontiaika
24.02.2019 22:26