Scope
Summary
Vartiosaaresta voisi muodostua Itä-Helsingin Seurasaari. Saareen pääsee nykyään veneellä tai jäitä pitkin talvella. Saarella vieraileminen pitäisi olla helpompaa kuin nyt. Saari tarvitsee sillan, jolloin saareen pääsisi myös kelirikon aikana.
Location on the map
Reposalmi, Laajasalon ja Vartiosaaren välissä
Target group
Ulkoilijat, historiasta ja luonnosta kiinnostuneet kaupunkilaiset, saarelaiset (helpottaa kulkua), joka voi olla joidenkin saarelaisten mielestä haitta
Objectives
Jos Vartiosaareen pääsisi helpommin, niin Vartiosaari tulisi laajemmin tunnetuksi Itä-Helsingin Seurasaarena. Saarella ja sen rakennuksilla on oikeasti paikallinen, saareen liittyvä historiansa kun Seurasaaren rakennuksista suurin osa on siirretty saareen muualta. Historian lisäksi Vartiosaaressa on ainutlaatuista se, että kaupunkialueella on isohko saari, jonka äänimaisemassa ei ole autoja. Vartiosaaren tunnettavuus lisäisi Itä-Helsingin vetovoimaa ja arvostusta asuma-alueena. Mitä useampi ihminen saarella käy ,sitä enemmän saarta ja sen erityispiirteitä osataan arvostaa.
Key actions on which funds will be spend
Saari tarvitsee kevytrakenteisen sillan. Saarta ympäröi veneväylät, joilla liikkuu myös purjeveneitä, joiden pitää päästä kulkemaan sillan ali.
Riippusilta olisi mahdollinen ratkaisu: Reposalmen Laajasalan puolen venevalkaman eteläpuolella on kallio. Vastapäätä Vartiosaaren päälaiturin eteläpuolella on myös kallio. Kallioilakien väli on 175m. Itse Reposalmeen (pohjan laatu?) olisi mahdollista rakentaa muutama tukipilari sillalle. Kallioille pitää rakentaa turvallinen kulku.
The people and communities participating in the execution
Helsingin kaupunki vastaa sillan suunnittelun järjestämistä, rakentamisesta ja ylläpidosta. Kaupunki, Laajasalon asukasyhdistys ja Vartiosaaren asukkaat osallistuvat suunnitteluun.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
1 comment
Loading comments ...
Loading comments ...