Multilingual and participative Helmet platform - Monikielinen ja osallistava Helmet-alusta
Ehdotus ei valitettavasti etene toteutukseen, koska se ei saanut tarpeeksi ääniä
![Multilingual and participative Helmet platform - Monikielinen ja osallistava Helmet-alusta](https://omastadi.hel.fi/decidim-packs/media/images/budgets-project-default-6d7df766c096dfdb621d.jpg)
Tiedot
Numero (ID)
Alue
Teema
Budjetti
Äänten määrä
Luontiaika
Ehdotus
Digitaitojen oppimisen takaamiseksi palkataan digiopet kirjastoon ohjaamaan asukkaita digituotteen eli Helmetin avulla. Tavoitteena saada maahanmuuttajat, ikäihmiset ja eri kieliä puhuvat asiakkaat kiinnostumaan digitalisaation mahdollisuuksista. Kirjastolla on hyvät mahdollisuudet vähentää eriarvoistumista. Valitaan alueet joissa pilotoidaan tai sitten toteutetaan kaikilla alueilla.
Suunnitelman tiivistelmä
Tasa-arvo tarkoittaisi, että me kaikki osaisimme käyttää tietoyhteiskunnan meille tarjoamia digipalveluja. Digitaitojen merkitys on kiistaton, mutta silti niitä eivät kaikki hallitse. Ehdotan, että satsaisimme nyt vahvasti digitaitojen oppimiseen. Digiopet kirjastoon ohjaamaan meitä hyvän digituotteen eli Helmetin avulla. Koulutetaan kirjastostoväestä niiden alueiden kirjastoihin, joissa Helmet-palveluja käytetään kaikista vähiten (esim. Vallila, Pukinmäki), digiopettajia auttamaan kaikkia!
Sijainti
Pilottikaupunginosat, joiden kirjastoissa digiope
Kohderyhmä
Ne henkilöt, jotka eivät osaa käyttää digipalveluja. Tällaisiä henkilöitä voi olla vanhemmissa ikäluokissa, vanhainkodeissa, maahanmuuttajissa ja ihan tavallisten ihmisten joukossa sellaisia, jotka eivät ole vielä käyttäneet esim. Helmet-palvelua. Kaikkien digipalvelujen käyttö edellyttää osaamista, joten kaikki kuuluvat jollakin tasolla kohderyhmään esim. uusien ominaisuuksien omaksumistarpeen kautta. Kehitys menee vauhdilla eteenpäin, että pitää pitää kaikki mukana.
Tavoitteet
1. Saada kirjastoissa työskenteleville valmiudet markkinoida digiosaamista ja digipalveluja tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti. Tämä on mahdollista kouluttamalla heitä uuteen aktiiviseen opastajan rooliin. 2. Saada kaikki, myös maahanmuuttajat, vanhemmat asiakkaat ja eri kieliä puhuvat asiakkaat kiinnostumaan digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista. Kirjastolla on hyvät mahdollisuudet yhdistää ja myös etsiä eri ryhmiä yhteisten teemojen ääreen ja näin vähentää eriarvoistumista. 3. Opettaa ne, jotka eivät vielä osaa käyttää laitteita, hyödyntämään digiä esim. vanhukset vanhainkodeissa ja palvelutaloissa ovat hyvin haavoittuvassa asemassa, ei laitteita ei osaamista. 4. Kirjastotyö muuttuu pankkityön tapaan digipainotteisemmaksi. Henkilökunnan roolia ja osaamista on myös uudistettava. Kyse ei ole siitä, että työ loppuisi, vaan siitä että sen muoto muuttuu uusia palveluja kehittävämpään suuntaan ja myös sellaiseen suuntaan, että asiakasryhmät kohtaavat luontevissa ympäristöissä.
Toimenpiteet
1. Valitaan määräaikainen projektipäällikkö 2. Valitaan alueet joissa pilotidaan tai kaikissa 3. Valitaan henkilöt n. 2/kirjasto, jotka koulutetaan markkinointiin ja digiin 4. Valmistellaan monikultuurinen alusta ja markkinointiaineistoa: video, roll up, nettisivu kirjaston sivuille ja FB:iin, jaettavaa materiaalia; julisteita, sopivia palkintoja sekä henkilökunnalle että asiakkaille. 5. Valitut digiopet ja vetäjä informoivat myös muuta kirjastohenkilökuntaa lumipalloefektin saavuttamiseksi eli kaikki osaavat ohjata asiakkaita digiopejen pakeille, myös muu henkilökunta osallituu digioppimiseen ja "digipassien" suorittamiseen 6. Yritetään vaikuttaa somessa FB niin, että tieto oppimismahdollisuudesta leviäisi suosittelijoiden kautta, mallia digiopet vinkkaa jo osaaville käyttäjäryhmille, että lähettäkää tänne porukkaa oppiimaan. 6. Digiopet voivat myös tehdä käyntejä esim. vanhainkodeissa ja ottaa tarvittaessa opetuslaitteita mukaan kirjastosta. Ensisijainen on asiakkaan laite.
Toteutukseen osallistuvat yhteisöt ja ihmiset
Kirjastojen hallinnosta vastaava taho, joka palkkaa vetäjän projektipäälliköksi. Digiopeiksi koulutautuvat miettivät sisällöt, huomioiden monikultuurisuuden alustan ja viestinnä laadinnassa Viestintä, joka hankkii tarvittavat palkinnot, joita asiakkaille jaetaan tai joiden arvontaan he voivat osallistua. Kaikki käyttäjät voivat asettaa itselleen uusia tavoitteita ja siten ne saavutettuaan osallistua palkitsemiseen. Vetäjä etsii monik. osaajia, joilla on uusi ajatuksia yhteisöllisyydestä.
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Ladataan kommentteja ...