Förändringar för objektet "Vartiosaaren aurinkosähkölautta"
Visningsläge för jämförelse:
Målgrupp
- Vartiosaaren ja sen lähialueiden asukkaat, Vartiosaaren viljelypalstojen ja kesähuviloiden käyttäjät, muut kaupungin asukkaat sekä kaupungissa vierailevat matkailijat. Suunnittelussa otetaan huomioon myös esteettömyys ja lastenvaunujen kuljetusmahdollisuus.
- +
- Suunnitelman toteutuksessa halutaan osallistaa myös paikallisia nuoria, joille tarvittavan veneenkuljettajan pätevyyden omaavat kokeneemmat veneenkuljettajat voivat opettaa tarpeellisia veneenkäsittely- ja muita merenkulkutaitoja.
Målbeskrivning
- Helpottaa Vartiosaareen pääsyä, jotta yhä useammat voivat tutustua sen ainutlaatuiseen luontoon ja rikkaaseen historiaan. Saaren virkistysarvojen merkitys korostuu myös sen lähialueiden laajan uudis- ja tiivistysrakentamisen vuoksi, joiden seurauksena asukkaiden määrä tulee lähes kaksinkertaistumaan.
- +
- Monelle jo vesille pääseminen on elämys. Viime kesän vapaaehtoisvoimin toteutetun kahvilaveneen suosion perusteella on arvioitu, että yhteys palvelisi kesän aikana yhteensä noin 10 000 saaressa kävijää. Samalla lautta tarjoaa erinomaisen kiinnostavan esittelykohteen aurinkosähkön käyttömahdollisuuksista ja hiilineutraalin lähimatkailun edistämisestä Helsingissä.
- +
- Lautta täydentää hyvin yksityistä vesibussireittiliikennettä, jolla matkailijat pääsevät edelleen vesiteitse myös muualta Helsingistä Vartiosaareen ja voivat halutessaan jatkaa tutustumista muihin Helsingin itäsaaristoon osiin. Liikennöintiä on tarkoitus jatkaa mahdollisuuksien mukaan myös loppukeväänä ja alkusyksynä.
Åtgärder som det behövs pengar för
-Ensisijaisesti rahoitusta haetaan lautan hankintakustannuksiin, joiksi alustavien kyselyjen perusteella on arvioitu enintään 50000 euroa. Toissijaisesti rahaa haetaan veneenkuljettajien palkkaukseen ensimmäisen vuoden kokeilujakson ajaksi sekä mahdollisesti tarvittavaan laiturien kunnostukseen. Jälkimmäisissä voidaan hyödyntää myös hanketta tukevien vapaaehtoisten työpanosta. Kokeilujakson jälkeen lautan operointivastuu voidaan siirtää alueen asukasyhdistyksille.- +Ensisijaisesti rahoitusta haetaan lautan hankintakustannuksiin, joiksi alustavien kyselyjen perusteella on arvioitu enintään 50000 euroa. Toissijaisesti rahaa haetaan veneenkuljettajien palkkaukseen ensimmäisen vuoden kokeilujakson ajaksi sekä mahdollisesti tarvittavaan laiturien kunnostukseen. Jälkimmäisissä voidaan hyödyntää myös hanketta tukevien vapaaehtoisten työpanosta. Kokeilujakson jälkeen lautan operointivastuu voidaan siirtää kokonaan alueen asukasyhdistyksille.
- Helmikuun yhteiskehittelytapaamisessa päädyttiin siihen, että ehdotettuja siltaratkaisuja ei tällä OSBU-kierroksella ole mahdollista toteuttaa. ”Robottiföristä” todettiin, että Suomen lainsäädäntö ei vielä salli täysin itsenäisesti kulkevia lauttaratkaisuja ilman jonkinasteista etämonitorointia. Lisäksi näiden kustannusten arvioitiin ylittävän käytössä olevan budjetin. Soutuveneistä todettiin, että ne voivat toimia täydentävinä ratkaisuina, mutta eivät yksin riitä arvioitujen matkustajamäärien kuljettamiseen.
Versionen utarbetad av
Versionen skapades
05/04/2019 10:23