Förändringar för objektet "Ympäristökasvatusta viherkatolla"
Visningsläge för jämförelse:
Kort beskrivning
-Viherkatot luovat viihtyisyyttä, lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja osallistuvat sadevesien käsittelyyn. Suunnitelmassa lisätään viherkattoja erityisesti väliaikaisten paviljonkipäiväkotien ja leikkipuistojen yhteyteen, jolloin niitä voidaan käyttää myös ympäristökasvatuksen välineinä. Viherkattojen yhdistäminen väliaikaisiin rakenteisiin on kustannustehokasta.- +Viherkatot luovat viihtyisyyttä, lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja osallistuvat sadevesien käsittelyyn ehkäisten kaupunkitulvia. Suunnitelman tavoitteena on lisätä viherkattoja erityisesti väliaikaisten paviljonkipäiväkotien, -koulujen ja leikkipuistojen yhteyteen, jolloin niitä voidaan käyttää myös ympäristökasvatuksen ja luonnonharrastuksen välineinä.
Lokalisering pä kartan
-Päiväkoti-, koulu- ja leikkipuistokohteet- +Pilottikohteena Vesalan peruskoulu
Målgrupp
-Päiväkoteja, kouluja, leikkipuistoja käyttävät lapset ja nuoret, opettajat, ohjaajat ja vanhemmat-Lähialueen asukkaat, jotka hyötyvät luonnon monimuotoisuuden lisääntymisestä- +Vesalan koulun lapset ja nuoret, opettajat, ohjaajat ja vanhemmat.
- +Lisäksi viherkatto hyödyttää lähialueen asukkaita, jotka hyötyvät luonnon monimuotoisuuden lisääntymisestä asuinalueellaan.
Målbeskrivning
-Viherkattojen lisääminen kaupungissa (monimuotoisuus, lisää kaupunkivihreää -> lisää hyvinvointia, ilmastonmuutokseen varautuminen ja sopeutuminen, kaupunkitulvien torjuminen)-Ympäristökasvatuksen mahdollisuuksien lisääminen lasten ja nuorten kasvuympäristössä-Ihmisten "totuttaminen" viherkattoihin-Kaupungin viherkattostrategian jalkauttaminen ja toteuttaminen- +Suunnitelman tavoitteena on viherkattorakentamisen lisääminen Helsingissä. Viherkatot luovat kaupunkiympäristössä monenlaisia hyötyjä: ne lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, edistävät asukkaiden hyvinvointia, osallistuvat kaupungin sadevesien käsittelyyn ja ehkäisevät kaupunkitulvia, sekä auttavat ilmastonmuutokseen sopeutumisessa.
- +Kouluympäristössä viherkatto lisää ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia lasten ja nuorten kasvuympäristössä. Viherkaton ja siellä elävien lajien tarkkailu tuo sisältöjä ja mahdollisuuksia luonnontieteiden opiskeluun ja luo viihtyisää kouluympäristöä.
- +Viherkatot ovat Suomessa yhä melko harvinaisia, joten viherkatto oppimisympäristössä auttaisi "totuttamaan" ihmisiä viherkattoihin ja havaitsemaan niiden positiiviset vaikutukset.
- +Suunnitelma osallistuu Helsingin kaupungin viherkattostrategian toteuttamiseen. Suunnitelman tavoitteena on lisätä viherkattoja kaupungin kaavoitusta ja uudiskohteiden rakentamista nopeammin, jo olemassa oleviin kohteisiin.
Åtgärder som det behövs pengar för
-Rakennetaan viherkatto viiteen väliaikaiseen kohteeseen-Laaditaan viherkattoihin perustuva ympäristökasvatuskonsepti eri ikäryhmille-Kokeillaan ja haarukoidaan viherkattojen toteutuskustannuksia tulevaisuuden projekteja varten- +Rakennetaan niittymäinen, luonnonmukainen viherkatto väliaikaiseen tai kevytrakenteiseen kohteeseen Vesalan koululla (esim. paviljonkiluokka, pyöräkatos...). Viherkaton lisääminen olevan koulurakennuksen katolle olisi rakenteellisesti ja taloudellisesti vaikeaa.
- +Rakennetaan pihaviljelyalue, joka tukee olemassa olevaa kasvihuonetoimintaa. Viherkaton pidättämiä sadevesiä hyödynnetään pihaviljelyssä. Toteutetaan pihalle biodiversiteettiä rikastava ympäristö, joka pidättää hulevesiä ja toimii vesikasvien viljelyalustana.
- +Laaditaan viherkattoihin ja viljelyyn perustuva ympäristökasvatuskonsepti eri ikäryhmille. Sitä varten palkataan koululle ympäristökasvatuskoordinaattori. Viherkatolla ei ole tarkoitus oleskella, vaan sitä tutkitaan ja siitä opitaan erilaisista näkökulmista: viherkatto biologisena elinympäristönä, kaupunkivedet, arkkitehtuuri, hyvinvointi...
- +Selvitetään, mikä on viherkaton toteutuskustannus neliötä kohti, jolloin tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuuden projekteissa.
Personer och organisationer som deltar i genomförandet
- Kaupungin tilapalvelut
- Viherkattojen rakentajat (firmat, kaupungin oma tuotanto?)
-Kasvattajat, opettajat- +Palkattu ympäristökasvatuskoordinaattori, opettajat, koulun henkilökunta
- Lapset ja nuoret osallistamisen kautta
Versionen utarbetad av
Versionen skapades
05/04/2019 10:46