Accessible islands via a charter boat service

Average progress on all projects 64.8%.
Charter boat service would be planned, and an operator would be selected via a tendering process for the archipelago of Eastern Helsinki; later, they could be expanded to cover the entire coast of Helsinki.
Merellisessä Helsingissä on upea saaristo aivan kaupungin tuntumassa, mutta kuinka sinne pääsee? Säännöllisen veneliikenteen järjestäminen kannattavasti saariin, joissa on vähän tai ei lainkaan pysyvää asutusta, lienee hankalaa, mutta digitaalisen alustan avulla voidaan toimia joustavammin. Kutsuvenepalvelu helpottaisi helsinkiläisiä ja turisteja, kun he haluavat nauttia merestä ja sen saarista. Ekologisesti saarivierailu sujuisi esimerkiksi Callboatsin aurinkovoimalla kulkevalla katamaraanilla.
Ehdotan, että Helsinkiin järjestetään joustavaan liikennöintiin sopivat kutsuvenepalvelualueet rakenteineen sekä kilpailutetaan ja tuetaan alkuun niillä toimiva liikennöitsijä. Toiminnan voi aloittaa Itä-Helsingin saaristossa, jossa on runsaasti virkistyskohteita ja paljon asukkaita rannikon läheisyydessä. Kokemusten karttuessa toiminnan voi ulottaa koko Helsingin edustalle.
Itä-Helsingissä palveluun sopivia saaria on useita, joista virkistysalueina kaupunki kehittää Malkasaarta, Villaluotoja, Kotiluotoa ja Vartiosaarta. Lisäksi Itä-Helsingissä on rajoitetussa käytössä olevia saaria, joihin pääsyä kutsuvenepalvelu helpottaisi. Näitä saaria ovat esimerkiksi Villinki, Iso Leikosaari, Iso Iiluoto ja Satamasaari.
Osassa saarista on jo jonkinlainen rantautumiseen sopiva laituri, tulenteko- ja leirintäpaikkoja sekä WC, osaan ne pitää rakentaa. Mantereella tarvitaan aluksen laituripaikka sähköineen.
Mantereella itäisiin saariin kuljettavan kutsuveneen kyytiin voisi hypätä seuraavilta paikoilta, joihin on sujuva joukkoliikenneyhteys:
- Laajasalon Reposalmi (Bussi 89)
- Jollaksen Puuskaniemi (Bussi 85, autopaikoitus)
- Puotila tai Vuosaaren Rastila (Metroyhteys, leirintäalue)
- Roihuvuoren Strömsin venesatama (Bussit 83, 82, 80)
Myöhemmin kutsuvenepalvelun laajentamiseen sopivia muita Helsingin edustan alueita ovat Kruunuvuorenselän saariryväs ja sen välittömässä läheisyydessä Kulosaaren kartano ja Kivinokka, myös Lammassaari ja Kuusiluoto. (Ks. Liitteet päätöksenteon tueksi).
Project details
Budget breakdown
40 000 euroa/kausi, kaksi kautta 80 000€ + 20 000 infrastruktuurin parantaminen + 10% hallinnolliset kulut.Interaction
Viestitään hankkeesta OmaStadisivustolla ja ollaan hankkeen ehdottajaan yhteydessä toteutussuunnitelmista.
1 comment
Loading comments ...
Add your comment
Sign in with your account to add your comment.
Loading comments ...