
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Terveysasemille monikielinen ajanvaraus ja monipuoliset tulkkauspalvelut
Vieraskieliset asukkaat käyttävät tutkimusten mukaan heikommin terveys- ja sosiaalipalveluita kuin suomen- tai ruotsinkieliset kuntalaiset. Osittain syynä on tiedonpuute suomalaisesta palvelujärjestelmästä tai heikko suomen kielen taito. Ensimmäinen este tulee vastaan jo terveysaseman ajanvarauksessa, joka tehdään puhelinpalvelussa (takaisinsoitto). Heikosti suomea taitavan henkilön on vaikea ymmärtää, mitä automaatti ohjeistaa. Takaisinsoitto-järjestelmässä piilee myös toinen ongelma. Siinä ei voi ennakoida milloin takaisinsoittoaika tapahtuu, jolloin ajanvarauksessa mahdollisesti auttanut henkilö tai tulkki ei välttämättä ole paikalla, kun puhelinpalvelusta soitetaan takaisin.
Ehdotus: Puhelinpalvelussa voisi olla esim. 10 puhutuimmalla kielellä automatisoitu ilmoitus heti aluksi. Silloin soittaja voi valita suoraan, millä kielellä kuuntelee tiedotteen ja saa ohjeen takaisinsoitosta. Valitulla kielellä tilattu takaisinsoitto toteutuisi 1–2 päivän sisällä, joka voidaan hoitaa keskitetysti, eikä niiden tarvitse välttämättä olla samoissa tiloissa ydintoiminnan palvelujen kanssa. Kaupungin työntekijöiden joukossa on paljon kielitaitoa, jota voitaisiin käyttää myös hyödyksi. Ikääntyneiden osuus vieraskielisten asukkaiden määrästä kasvaa jatkuvasti. Oikea-aikaiset terveyspalvelut tukevat iäkkäiden vieraskielisten hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista sekä osallisuutta. Samalla tulisi kehittää terveysasemilla toteutettavia tulkkauspalveluita laadukkaammiksi, ja käyttää apuna enemmän teknologiaa. Sähköisessä asioinnissa täytyy ottaa huomioon saavutettavuus myös ikääntyville vieraskielisille asukkaille ja heille, jotka eivät pysty käyttämään vahvaa tunnistautumista sähköisten palveluiden avulla asioimiseen. Esteetön sähköinen asiointi mahdollistaisi ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun saannin ja käytön.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
2 comments
Kiitos osallistumisesta OmaStadiin! Ehdotuksesi on valmis. Ehdotusta ei tarvitse enää täydentää, eikä sinun tarvitse osallistua teemaraksa-työpajoihin. Seuraavaksi kaupunki laskee ehdotukselle kustannuskehyksen ennen kuin se menee äänestykseen.
Moi! Kiitos hyvästä ehdotuksesta. Ehkä olettekin huomanneet, että mukana on toinen samantyyppinen ehdotus (Saavutettavia terveyspalveluita)? Nämä kaksi ehdotusta tulee nyt yhdistää, sillä OmaStadi-kriteerien mukaan molemmat eivät voi edetä äänestykseen. Voitteko neuvotella tuon toisen ehdotuksen tekijän kanssa asiasta ja sopia, kumpaan ehdotukseen yhdistätte voimanne, ja kumman peruutatte. Autan tarvittaessa yhteyden ottamisessa. Yst. terv. Pauli Saloranta, stadiluotsi, Helsingin kaupunki
Add your comment
Sign in with your account or sign up to add your comment.
Loading comments ...