
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Saaret saavutettaviksi kutsuvenepalvelun avulla
Helsingissä on upeita saaria aivan kaupungin tuntumassa, mutta kuinka saaristoon pääsee? Säännöllisen veneliikennelinjan järjestäminen kannattavasti saariin, joissa on vähän tai ei lainkaan pysyvää asutusta, on hankalaa, mutta digitaalisen alustan avulla voidaan toimia joustavammin. Kutsuvenepalvelu helpottaisi saarista nauttimista.
Ehdotan, että Helsingin vesille järjestetään kutsuvenepalvelualueet infrastruktuureineen ja kilpailutetaan liikennöitsijä. Aluksista esimerkkinä Callboatsin aurinkovoimalla kulkeva katamaraani. Toiminnan voi aloittaa Itä-Helsingin saaristossa. Siellä on useita kohteita, joihin kulun voisi järjestää näppärästi kutsuveneellä. Osassa saarista on jo aluksen rantautumiseen sopiva laituri ja niissä on tulenteko- ja leirintäpaikkoja sekä WC, Pikku Leikosaaressa jopa sauna. Jatkossa voisi olla luontokeskus Vartiosaaressa, jossa laituri ja yöpymismahdollisuus jo ovat. Veneille ja kajakeille sopivia laitureita tarvitaan lisää.
Kruunuvuorenselällä on myös palveluntarjontaan sopiva saariryväs, retkikohteina mm. Vallisaari ja Vasikkasaari, kulkumahdollisuus Sompasaaresta Kruununhakaan, Katajanokalle. Kivinokan palvelujen kehityttyä Kulosaaren kartanon ja Kivinokan voi liittää Kruunuvuorenselän palvelualueeseen. Vanhankaupunginselältä löytyvät myös Lammassaari ja Kuusiluoto. Toiminnan voi laajentaa läntisille ja eteläisille merialueille.
Itä-Helsingissä palveluun sopivia kohteita ovat
Malkasaari
Villaluodot
Kotiluoto
Kalliosaari
Pikku Leikosaari
Vartiosaari
Hattusaari
Pihlajaluoto
Läntinen Neitsytsaari
(Vantaan puolella Krokholmen)
Mantereella itäisiin saariin kuljettavan kutsuveneen kyytiin voisi hypätä seuraavilta joukkoliikennevälinein tavoitettavilta paikoilta:
Laajasalon Reposalmi
Jollaksen Puuskaniemi
Rastila ja Kallahti
Roihuvuoren Strömsin venesatama
Mahdollisesti myös Herttoniemenrannan Kartanonlaituri tai Neitojenlahti. Herttoniemenrannan laiturit palvelevat myös Kruunuvuorenselän saariin keskittyvää kutsuveneliikennettä.
Ideas attached to this proposal
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
11 comments
Conversation with Varpu Tavaststjerna
Erinomainen ja hyvin perusteltu esitys. Kyytiin pitäisi kuitenkin päästä hyppäämään myös Kaunissaaren lautan laiturista Kallahdesta.
Kiitos kommentistasi. Kallahti lisätty tekstiin.
Conversation with Elianne Rehn
Loistava ehdotus. Pysäkki myös Katajanokalle esitykseen toivotaan lisättävän.
Kiitos kommentistasi. Muokkasin tekstiä, jotta mahtui maininta myös Katajanokasta. Sallittu merkkimäärä on käytössä kutakuinkin kokonaan. Jos tulee lisää kommentteja, otan ne talteen ja ujutan tekeillä olevaan liitteeseen tai lopulliseen, syksyllä äänestykseen tulevaan tekstiin, virkamiesten kanssa käytävään jatkokeskusteluun ainakin.
Conversation with VM
Sain sähköpostina kaakon stadiluotsilta linkin Helsinkin merelliseen strateriaan. Olen seurannut sen syntyvaiheita ja lukenut valmiin tekstin, asia on minulle hyvinkin tuttu. Siksi toiminkin (huvilakulttuurin säilyttäminen, retkeilyn edistäminen, melonnan ja veneilyn infrastruktuurin parantaminen, luonnonsuojelu...). https://www.hel.fi/static/kanslia/elo/merellinen-strategia-2030.pdf
KORJAUS: koillisen alueen stadiluotsilta
Conversation with Peter Lindblad
Hei, mainio ehdotus, mutta lisäisin tähän myös Lauttasaaren ja Jätkäsaaren, Kaivopuiston ja mahdollisesti myöhemmin Hernesaaren. Tässä on hyviä mahdollisuuksia saada ihmisiä liikkumaan Pihlajasaareen tai vaikka meriteitse Lauttasaaresta Kaivopuistoon ja takaisin.
Kiitos. Lisään mainitsemasi paikat liitteeseen, jonka laadin kun saan siihen asiantuntijoilta odottamiani faktoja. Läntisillä rannoilla on kuulemani mukaan havaittu laiturien puute. Olen toiveikas sen suhteen, että niitä tulee sinnekin. Omastadi-ehdotukseen ei voi liittää kovin montaa laituria, sillä ne ovat niin kalliit, etteivät mahdu sallittuun budjettiin. Merellisen Helsingin strategiassa laiturin hinta-arvio on 200 000 - 500 000 e / laituri.
Conversation with Sirkku Päivärinne
Kannatan sitä että myös Lauttasaari pääsisi mukaan
Kyllä, ajatukseni on, että kutsuvenepalvelu toimisi aikanaan koko Helsingin alueella. Jostain on kuitenkin aloitettava. Oma stadi -rahoitusmalli laittaa ehdotukselleni rajoja vastaan, mutta ajatukseni on toki liitettävissä kaupungin strategiaan ja rahoitettavissa muita reittejä käyttäen.
Ehdotukseni on yksityiskohtaisempi idän suunnalla, koska siellä on enemmän pieniä saaria ja valmiita palveluja sekä vähemmän isoja laivoja kulkureitillä kuin lännessä. Länsisuunnan olen maininnun liitteessä, jota vasta luonnostelen. Siinä länsi on tällä hetkellä mainittu näin: "Lauttasaarenselkä ja Seurasaarenselkä Ruoholahdesta, Lauttasaaresta, Jätkäsaaresta, Hernesaaresta, Kaivopuistosta:
Pihlajasaari
Lapinlahti
Seurasaari
Mustasaari (seurakunta)
Koivusaari
Meriteitse rannan pysähdyspaikoista toiseen (Lauttasaaresta Kaivopuistoon ja takaisin jne.)"
Onko teillä länttä paremmin tuntevilla korjausehdotuksia? Minä en tunne esimerkiksi laituritilannetta sillä suunnalla ollenkaan. Missä niitä on jo?
Add your comment
Sign in with your account or sign up to add your comment.
Loading comments ...