proposal has been accepted
Suunnitelma etenee äänestykseen ja sille on laadittu kustannusarvio: 91 500 €
Kustannusarvio sisältää seuraavat:
- Koordinaattori, sis. alueellinen työ ja viestintä 5 kk 21 000 €
- Viestintä- ja markkinointimateriaalit 6 000 €
- Esitysten järjestämistyöt 7 500 €
- Elokuvien esityskorvaukset 7 500 €
- Laitteisto 19 000 €
- Sähkö 10 000 €
- Muut kulut (penkit, bajamajat jne.) 11 500 €
- Luvat, turvallisuus, vakuutukset jne. 9 000
Pop-up-ulkoilmaelokuvateatteri Malminkartanon täyttömäen alueelle
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Proposals
Scope
Summary
Suunnitelmassa että Malminkartanon täyttömäelle perustetaan ilmaiseksi elokuvia esittävä pop-up-henkinen Jättärikino-ulkoilmaelokuvateatteri kesäkaudeksi. Malminkartano sijaintina laajentaisi kulttuuritoimintaa myös keskustan ulkopuolelle kuitenkin niin, että alue on hyvien kulkuyhteyksien päässä. Malminkartanonhuipulla on järjestetty onnistunut ulkoilmaelokuvanäytös vuonna 2015: "Oli aivan mielettömän tunnelmallista katsella leffaa huipulla auringon painuessa horisonttiin", kuvaa kommentoija.
Location on the map
Malminkartanonhuippu, Naapuripellontie, Helsinki
Target group
Pop-up-elokuvanäytökset olisivat avoimia kaikille, mutta ehdotuksia näytettävistä elokuvista kerättäisiin Läntisen Helsingin alueen asukkailta, jotta alueellinen yhteisöllisyys vahvistuisi. Ilmaisten elokuvanäytösten positiivinen vaikutus ulottuisi myös heille, joilla ei ole varaa maksaa elokuvalipuista tai mahdollisuutta asioida keskusta-alueella. Toisaalta taas mahdolliset myytävät tarjoilut elokuvanäytöspäivinä vaikkapa ruokarekasta tai -kärrystä hyödyttäisivät pienyrittäjiä.
Objectives
Ehdotus voi lisätä maantieteellisesti hajanaisen Läntisen Helsingin yhteisöllisyyttä, yhdenvertaisuutta ja elinvoimaisuutta sekä vahvistaa kaikkien mahdollisuuksia nauttia ilmaiseksi elokuvakulttuurista. Ehdotus voi edistää liikunnan harrastamista, kun täyttömäki tulee useammalle tutuksi myös liikuntapaikkana. Pop-up-elokuvat lisäävät alueen elinvoimaisuutta, kun paikalliset yrittäjät voivat myydä ruokaa ja virvokkeita ennen esitystä ruokakärrystä tai -rekasta.
Key actions on which funds will be spend
Pop-up-kinossa rahaa kuluu valkokankaaseen, projektoriin, katsomon penkkeihin, kuljetuksiin, näyttämön kasaamiseen, elokuvalisensseihin, työntekijän palkkaan ja mainontaan. Elokuvaehdotuksia voidaan kerätä työntekijän koordinoimana esimerkiksi Läntisen Helsingin alueen kirjastoissa tai postinumeroittain mainostettavalla nettilomakkeella, jotta Läntisen Helsingin asukkaat saavat vaikuttaa esitettäviin elokuviin. Rahaa on varattava viestintään ja mainontaan, jotta ihmiset löytävät esitykset. Jos rahaa on käytössä enemmän kuin mitä palkkaan, markkinointiin ja kalustoon kuluu, voi sitä käyttää myös saavutettavuuden parantamiseen siten, että järjestetään retkiä ulkoilmaelokuviin ryhmille, joilla paikalle saapuminen voisi muuten olla haastavaa (esimerkiksi vanhainkodeissa asuvat, jonkin vamman omaavat tai sairaalaosastolla olevat lapset tai nuoret).
The people and communities participating in the execution
Projektia varten palkattu työntekijä koordinoisi näytöksiä, keräisi elokuvaehdotuksia, selvittäisi elokuvalisenssejä, pyörittäisi näytöksiä ja vastaisi tiedottamisesta. Tätä voisi tehdä yhteistyössä esimerkiksi Pop-Up Kinon tai muun jo ulkoilmaelokuvia järjestävän tahon kanssa. Ehdotuksia näytettäviksi elokuviksi voitaisiin kerätä Länsi-Helsingin asukkailta. Tarjoilumyyntiä näytöspäivinä voisivat järjestää ruokarekat tai muut pienyrittäjät.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
4 comments
Hei!
Hankkeellenne pitäisi tehdä budjetti jatkokäsittelyä ajatellen. Siihen tarvittaisiin vielä hiukan jäsentyneempi hahmotus kokonaisuudesta. Kuinka usein elokuvia olisi tarkoitus esittää ja kuinka pitkällä ajanjaksolla vuosittain? Rajautuisiko elokuvaohjelmisto digitaalisessa formaatissa olevaan sisältöön, ja tulisiko sen sisältää aivan uusimpia elokuvia? Olisiko esitykset tarkoitus järjestää aina säävarauksella, vai tarvittaisiinko katsomolle väliaikainen tai pysyvä katos? Nämä tiedot on mahdollista toimittaa OmaStadi-alustaa käyttäen vielä 6.4. mennessä.
Terveisin,
Jenni Peisa
kulttuurisuunnittelija
jenni.peisa@hel.fi
Conversation with Deleted participant
Välitän suunnitelman tekijän vastaukset Jenniltä tulleisiin kysymyksiin:
Kuinka usein elokuvia olisi tarkoitus esittää ja kuinka pitkällä ajanjaksolla vuosittain?
- Elokuvia voisi esittää esimerkiksi 1-2 kertaa viikossa kolmen kuukauden ajan vuodessa (esimerkiksi kesäkuun puolesta välistä syyskuun puoleen väliin).
Rajautuisiko elokuvaohjelmisto digitaalisessa formaatissa olevaan sisältöön, ja tulisiko sen sisältää aivan uusimpia elokuvia?
- Elokuvien ei tarvitsisi sisältää uusimpia elokuvia, vaan elokuvat voisivat olla klassikoita ja muita kiinnostavia eri aikakausien pätkiä. Toki tässä olisi tärkeää ottaa huomioon lähialueiden ihmisten toiveet. Ulkoilmaelokuvat voisivat vanhemmalla tarjonnalla nimenomaan täydentää elokuvateatterien tarjontaa pikemminkin kuin kilpailla niiden kanssa. Elokuvaohjelmiston formaatteja mietittäessä voidaan ottaa huomioon kustannustehokkuus, eli jos on selvästi halvempaa näyttää digitaalisessa formaatissa olevia elokuvia, näin voidaan tehdä.
Olisiko esitykset tarkoitus järjestää aina säävarauksella, vai tarvittaisiinko katsomolle väliaikainen tai pysyvä katos?
- Katos olisi hyvä ennakoitavuuden lisäämiseksi, mutta jos kustannukset kohoavat liian suuriksi katoksen vuoksi, myös säävaraus on mahdollinen.
Kiitos, jos nämä voidaan ottaa huomioon suunnitelmassa, vaikka en palvelinvirheen takia pääsekään näitä päivittämään suunnitelmaan. Mukavaa päivää!
Loading comments ...