
- 5
This proposal has been accepted
Suunnitelmalle on laadittu kustannusarvio 100 000 €.
Arviossa on huomioitu rannan pengertäminen ja muotoilu sekä venevalkaman teko 50 000 €, vesipiste 10 000 €, WC 10 000 €, veneiden ja kanoottien säilytys 20 000 €, pyörätelineet 3 000 €, jätehuolto 3 000 € ja maisemointi 4 000 €.
Tarkempi toteutussuunnitelma ja kustannuslaskelma tehdään sen jälkeen kun suunnitelma on äänestetty toteutettavaksi. Kaupunkilaisia kutsutaan mukaan suunnitelmien valmisteluun ja toteutukseen.
Soutuveneiden ja kanoottien vesillelaskuun ja säilyttämiseen soveltuvien venevalkamien rakentaminen Strömsinlahdelle pienvenesataman ja Marjaniemen uimarannan väliin, sekä Porolahdelle lähelle Tammisalon kanavan suuta.
https://goo.gl/maps/fu9Z9s5NwT62
Vesillä liikkumisesta ja merellisestä luonnosta kiinnostuneet lähialueen asukkaat.
Tavoitteena on mahdollistaa pienveneily ja melonnan harrastaminen lähialueen asukkaille.
Vartiokylänlahdella ja Vartiosaaren ympäristässä on loistavat mahdollisuudet souteluun, kalastamiseen soutuveneellä sekä melontaan. Lihasvoimalla tapahtuvan pienveneilyn edellytyksenä on, että alueella on soutuveneille ja kanooteille soveltuvia säilytys- ja rantautumispaikkoja. Tällä hetkellä Helsingin kaupungilla tai venekerhoilla ei ole tarjota näitä paikkoja.
Soutuveneiden ja kanoottien rantojen ja vesialueiden virkistys- ja hyötykäyttö lisääntyisivät soveltuvien rantapaikkojen myötä merkittävästi. Pienveneilyyn soveltuva ranta avaisi mahdollisuuksia myös asukasyhdistysten yhteisöveneilyyn. Ideana on, että vesille voisi päästä lähialueelta jalan tai pyörällä ilman veneilystä normaalisti aiheutuvia suuria kustannuksia.
Lihasvoimalla tapahtuva liikkuminen ei rasita ympäristöä ja luontoliikunnalla on tutkittuja positiivisia terveysvaikutuksia.
Ranta alueen pengertäminen piensoutuveneiden ja kanoottien vesillelaskuun soveltuvaksi. Soutuveneiden säilytyspukkien rakentaminen. Kanoottitelineiden rakentaminen. Pyörätelineiden rakentaminen.
Ranta-alueen maisemointi ja mahdollisten muiden palveluiden, esim. jätehuollon rakentaminen, vesipisteen ja WC:n rakentaminen.
Autoille ei tarvita parkkialueita. Veneiden vesillelaskuun voidaan käyttää olemassa olevaa Strömsinlahden pienvenesataman ramppia.
Helsingin kaupunki, rahoitus, rakentaminen ja ylläpito
Suomen Melonta- ja Soutuliitto, melonnan ja soudun asiantuntija-apu
Kai Lindqvist, ideointi, koordinointi
Is this content inappropriate?
Sign in to omastadi.hel.fi with Tunnistamo. Students at comprehensive school can sign in with their edu.hel.fi account.
Sign in via TunnistamoSign in using your email address and a password of your choice. User accounts created before 2 October 2023 have been deleted. You need to create a new account if you have logged into the platform before that date.
You need to enable all cookies in order to see this content.
Change cookie settings
Comment details
You are seeing a single comment
View all comments
Soutuveneen aisapaikassa on omat ongelmansa:
1) Hinta, 250€ / v. on aika paljon.
2) Soutuvene pitäisi varustaa, kuten moottorivene, knaapit, köydet, lepuuttajat yms.
3) Kaiken aikaa vedessä oleva vene pitäisi myrkkymaalata
4) Soutuvene ve aisapaikan isommalta veneeltä, jolle aisapaikka on välttämtön.
Rannalle vedettävää soutuvenettä ei tarvitse varustella, eikä myrkkymaalata, eikä se ole samalla viemässä paikkoja isommilta veneiltä, joille aisapaikka on välttämätön.
Kanoottiteline, johon vuokrataan paikkoja, on hyvä toteutustapa.
Puotila on kuitenkin aika kaukana Roihuvuoresta. Idea on tarjota pienveneilyn mahdollisuuksia lähipalveluna. Roihuvuoressa ideaa voisi kokeilla ja viedä sitten muihin sopiviin paikkoihin pitkin Helsingin rantoja. Sopiva paikka Roihuvuoressa olisi Strömsinlahden venesataman liepeillä tai Tammisalon kanavan päässä Porolahdella esim. kanavan saaressa.
Kanoottiteline voisi olla muotoilultaan japanilais-tyylinen, sopisi hyvin Roihuvuoren tyyliin.
Loading comments ...