Digitaaliset ilmoitustaulut kaupungin ja asukkaiden ilmoituskäyttöön
Yleiset ilmoitustaulut ovat vähentyneet merkittävästi. Ehdotus pilottihankkeeksi: kaupunkiin digitaalisista ilmoitustauluja, joiden näytöstä puolet kaupungin ilmoituskäytössä ja puolet vapaata ilmoitustilaa, johon voisi lähettää ilmoituksen. Ilmoitustaulut olisivat sään ja ilkivallan kestäviä, riittävän suuria, keskeisille paikoille yleisimpien kulkureittien varrelle (metro-asemat, liikekeskukset, tms.).
Pilotin (1 taulu/suurpiiri) tarkoituksena testata taulujen toiminnallisuus ja hyödyllisyys ja kerätä palautetta ja kehitysideoita.
Jos pilotti on toimiva, kaupunki voi ottaa tauluja käyttöön useampia (5-10 per suurpiiri).
Digitaaliset ilmoitustaulut olisivat koko kaupunkiin, sekä kaupungin että kaupunkilaisten ja yhteisöjen käyttöön.
Ilmoitustaulut auttavat elävöittämään alueellista toimintaa, kun eri tahot saavat tarjontansa ja toimintansa näkyviin. Kaupungin ja muiden tahojen tiedottaminen tavoittaisi nykyistä paremmin digitaalisten kanavien ulkopuolelle jäävät.
Tämä ehdotus eteni jatkoon.
Ehdotus voi mennä jatkoon, jos huomioidaan seuraavaat asiat. Sähköisiä ilmoitustauluja ehdotetaan mm. kauppoihin ja HSL:n pysäkeille: nämä eivät täytä osallistuvan budjetoinnin reunaehtoja, sillä ne eivät ole kaupungin toimivallassa. Muilta osin ehdotus voi edetä jatkoon jos huomioidaan seuraavat asiat:
Sähköisiä ilmoitustauluja ehdotetaan metropysäkeille, leikkipuistoihin, kaduille ja asukastaloihin. Näyttöjen sijoittaminen näihin paikkoihin edellyttävät erillisiä neuvotteluja kaupunkiympäristön toimialan HKL:n metroasemista ja puisto- ja katualueista vastaavien tahojen kanssa sekä asukastalojen osalta niiden tiloista ja toiminnasta vastaavien toimijoiden kanssa.
Helsingin kaupungilla ei ole sähköisten infotaulujen keskitettyä hallintamallia. Kaupungilla on kuitenkin käytössään eri puolilla Helsinkiä noin 160–180 sähköistä ilmoitus- ja infotaulua. Niitä ylläpitävät kulttuuri- ja vapaa-ajantoimiala sekä sosiaali- ja terveystoimiala.
Mikäli kaupungin ulkopuolisille toimijoille annettaisiin mahdollisuus hyödyntää kaupungin tapahtumatietokantaa tai tuottaa omia tapahtumiaan kaupungin infotauluihin, tulee huomioida sisällön hallintaan ja toimittamiseen tarvittavat lisäresurssit.
Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala on digitalisaatio-ohjelmansa myötä kehittämässä digitaalisia infotaulujaan ja kartoittaa, missä niitä tarvittaisiin lisää. Mikäli uusia ilmoitustauluja tauluja lähdettäisiin hankkimaan, niiden hankintaa kannattaa edistää tämän kartoitustyön rinnalla. Tällöin tulee selvittää myös mahdollisuus hyödyntää jo olemassa olevaa infotaulujen ylläpitojärjestelmää ja tapahtumatietokantaa.
Ehdotus sisältyy seuraaviin hankkeisiin:
Liitetyt ehdotukset
Luettelo suositteluista
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...