Parklet-vuokrauksen laajentaminen
Parkletilla tarkoitetaan pysäköintiruutua, joka otetaan tilapäisesti muuhun käyttöön. Helsingissä kivijalkayritykset voivat hakea liiketilansa edustalla sijaitsevaa ruutua parklet-käyttöön ja perustaa ruutuun esim. terassin. Ehdotan lyhyt- ja pitkäaikaisen parklet-vuokrauksen avaamista kokeiluluontoisesti myös muille kuin kivijalkaliikkeiden omistajille. Kansalaisjärjestöjen tai asukayhteisöjen yleishöydylliseen toimintaan parklet-vuokraus voisi olla kokonaan tai lähes maksutonta. Osallistuvan budjetoinnin rahaa voisi käyttää kokeilun käynnistämiseen ja hallinointiiin. Parhaassa tapauksessa kokeilun tuloksena voitaisii nähdä innovaativisia tilaratkaisuja, eloisaa kaupunkikultuuria ja uutta liiketoimintaa. Lisäksi ehdotus edistää yhdenvertaisuutta, koska kaupunkitila olisi tältä osin kaikkien halukkaiden, ei vain yksityisautoilijoiden, käytettävissä.
Tämä ehdotus eteni jatkoon.
Valvonnan kanssa voi olla haasteita tietyillä alueilla. Kivijalkamyymälät valvovat "luonnollisesti" kivijalan edustalle sijoitettavia rakenteita. Helsingin kaupunki suhtautuu avoimesti tapahtumallisuuteen ja uudenlaiseen kaupunkikulttuuriin, joten en näe syytä mikseivät pysäköintiruudutkin tällaiseen toimintaan sopisi. Parkkipaikka asettaa tilankäytöllisesti joitakin haasteita toiminnalle (usein "puristuksissa" esim. auto- ja kävely/pyörätien välissä), joten mahdollisesti pilotoitavat parkkiruudut pitäisi valita huolellisesti konseptista riippuen.
Muistathan tehdä ehdotuksestasi suunnitelman 8.3. mennessä. Avattua suunnitelmaa voit muokata 6.4.2019 asti. Huomioithan, että ehdotus ei etene OmaStadissa mikäli se ei ole osa jotakin suunnitelmaa, tai jos siitä ei ole tehty omaa suunnitelmaa. Ohjeet suunnitelman tekemiseen löydät täältä https://omastadi.hel.fi/processes/omastadi-kokohelsinki/f/38/
Apua saat myös alueesi stadiluotsilta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
2 kommenttia
♥️🍒
Loistoidea! Esimerkiksi Etelä-Haagan Oskelantielle voisi rakentaa kadun keskivaiheille vastakkaisille puolille kuvan kaltaiset pikku keitaat. Koska katu on vähäliikenteinen mutta leveä, autot oikaisevat ja ajavat kovaa vauhtia yllättäen siitä, jolloin muodostuu vaaratilanteita. Muodostuva kapeikko vähentäisi liikennettä, hillitsisi nopeuksia ja lisäisi kaikin tavoin viihtyisyyttä.
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...