Haukilahdenkatu-Pasila-Mannerheimintie/Paciuksenkatu raitiotunnelin suunnittelu
Haukilahdenkadun, Mannerheimintien ja Paciuksenkadun välille on mahdollista rakentaa nopean raitioliikenteen tunneli, joka hyödyntäisi Pasilaan Tripla-korttelin kellariin rakennettua kaupungin omistuksessa olevaa metroaseman varausta.
Hämeentien alituksen kohdalla on kerrosasema, jossa Hämeentien raitio- ja bussilinjoilta olisi yhteys raitiotunnelin ratikoihin.
Mannerheimintien raitiotunnelin sisäänajoluiska alkaisi Pikku-Huopalahdelle johtavan alikulun jälkeen. Paciuksenkadun raitiotunnelin sisäänajoluiska sijoittuisi Allergiatalon kohdalle siten, että ehjä kalliotunneli alkaisi sähkölaitoksen länsipuoleisen kallioseinämän kohdalta. Raitiotunneli kulkisi Kuusitien alla ja yhtyisi Mannerheimintien raitiotunneliin Meilahden liikenneympyrän alla.
Ehdotan suunnitteluhanketta, jolla arvioidaan Haukilahdenkatu-Pasila- Mannerheimintie/Paciuksenkatu raitiotunnelin rakentamisen kannattavuutta. Raitiotunneli korvaisi Vallilanlaakson ja Keskuspuiston halkaisevat raitiolinjat.
Tämä ehdotus ei edennyt jatkoon.
Tunnelin suunnittelu osallistuvan budjetoinnin varoilla ei ole tarkoituksenmukaista. Yleiskaavassa on varaus Pasilan alittaville raideyhteyksille, joiden alustava tarkastelu on käynnissä kaupunkiympäristön toimialalla. Selvitettävä yhteysväli on Meilahdesta Itä-Pasilaan, jolloin tunneli liittyy Vallilanlaaksoon rakennettavaan raitiotiehen ja mahdollistaa jatkoyhteydet Kalasataman lisäksi esim. Viikin suuntaan.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy
Luettelo suositteluista
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
1 kommenttia
Vastaa keksustatunnelia ja parantaa poikittaisliikennettä.
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...