Smoothing out the bicycle lanes on Unioninkatu
Unfortunately, this project will not be implemented as it did not receive enough votes
Information
Number (ID)
Area
Theme
Budget
Amount of votes
Creation time
Proposal
The square cobblestones used in the bicycle lanes on Unioninkatu will be replaced with large, flat natural stone slates in the section of the street that extends from the intersection of Kaisaniemenkatu and Unioninkatu to the corner of Helsinki Cathedral on Kirkkokatu. This measure will significantly improve the cycling conditions of the route and, through this, increase the attractiveness of cycling among Helsinki residents who travel from Kallio or Hakaniemi in the direction of Senate Square.
Summary of the plan
Vaihdetaan Unioninkadun pyöräkaistojen noppakivet suuriin tasaisiin luonnonkivilaattoihin Kaisaniemenkadun ja Unionikadun risteyksestä lähtien aina Kirkkokadulle, tuomiokirkon nurkalle saakka. Tämä toimenpide parantaa huomattavasti reitin pyöräiltävyyttä ja lisää siten pyöräilyn houkuttelevuutta niiden kaupunkilaisten joukossa, joiden matka suuntautuu Kalliosta tai Hakaniemestä Senaatintorin tuntumaan. Linjaus täydentää kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkkoa.
Location on the map
Unioninkatu 31-37
Target group
Kaikki Kallion tai Hakaniemen suunnasta Senaatintorin tuntumaan pyöräilevät ihmiset. Erityisesti Helsingin yliopiston keskustakampukselle suuntaavat opiskelijat ja yliopiston henkilökunta.
Objectives
Toteutuessaan suunnitelma tukee osaltaan Helsingin tavoitetta nostaa pyörämatkojen osuutta Helsingissä tehtävistä matkoista. Kaupungin omassa pyöräilyn edistämisohjelmassa tähdätään "pyöräilyn houkuttelevuuden parantamiseen jokapäiväisillä matkoilla" ja todetaan, että "houkuttelevuus edellyttää, että pyörällä pääsee perille sujuvasti ja turvallisesti". Juuri tähän katumateriaalin vaihto Unioninkadulla välillä Kaisaniemenkatu ja Kirkkokatu vastaa, koska nykyinen epätasainen noppakivipinta aiheuttaa pyöräilijälle sellaisen tärinän, joka paitsi heikentää havaintokykyä ja turvallisuutta myös houkuttelee valitsemaan toisen kulkuvälineen. Pyöräkaistojen materiaalin vaihtaminen suuriin tasaisiin luonnonkivilaattoihin poistaa tärinän, parantaen huomattavasti reitin pyöräiltävyyttä ja lisäten siten pyöräilyn houkuttelevuutta niiden kaupunkilaisten joukossa, joiden matka suuntautuu Kalliosta tai Hakaniemestä Senaatintorin tuntumaan. Arjen sujuvuus paranee.
Key actions on which funds will be spend
Selvitetään pyöräilylle pienehköjä noppakiviä soveltuvampaa vaihtoehtoa Unioninkadun pyöräkaistojen päällystämiseksi Kaisaniemenkadun ja Kirkkokadun välisellä alueella. Ensisijainen tutkittava vaihtoehto on suuret, tasaiset luonnonkivilaatat, mielellään punagraniittiset.
Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan pyöräkaistan leveys voi olla 1,5–2,0 m. Tässä suunnitelmassa ehdotetaan kahta 1,5 metriä leveää ja 350 metriä pitkää pyöräkaistaa Unioninkadun molemmille puolille Kaisaniemenkadulta Kirkkokadulle.
Pintamateriaalin vaihdon toteutuksessa on varmistettava hyvä pohjatyö, jotta laattojen reunat pysyvät tasaisina läpi vuodenaikojen vaihteluiden. Pyöräkaistat tulisi merkitä talvikunnossapitoa kestävästi. Samalla tulisi korjata jalkakäytävätkin esteettömiksi. Toteutuksessa on lisäksi otettava huomioon tarvittava opastus Kaisaniemenkadulta ja Kirkkokadulta Unioninkadulle.
Lopuksi viestitään laajasti toteutetusta parannuksesta, jotta pyöräilijät löytävät parannetun reitin.
he people and communities participating in the execution
Suunnitelman muotoiluun osallistuu Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (asiantuntija Matias Takala), Helsingin yliopisto (toimitilajohtaja Teppo Salmikivi) ja Helsingin polkupyöräilijät ry (pj Vellu Taskila), jotka toivovat saavansa seurata sen toteutumista ja esimerkiksi vaikuttaa materiaalivalintoihin. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa suunnitelman käytännössä ja vastaa jatkossakin kadun ylläpidosta, aivan kuten nykyään. Kaikki edellä mainitut osallistuvat viestintään.
1 comment
Loading comments ...
Loading comments ...